Soraya Hashim: Sluta klippa bort allt som skaver i gamla filmer

I en digital version av den klassiska polisfilmen ”French connection” har man klippt i en scen där Gene Hackmans rollfigur yttrar sig rasistiskt. Det visar behovet av att vårda utgångna format som dvd-skivan, skriver Soraya Hashim.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Min omgivning har sällan förstått varför jag hållit fast i mina dvd-filmer genom åren, särskilt inte sedan strömningstjänsterna såg dagens ljus. Men envis som en åsna kånkar jag med mina filmer i flytt efter flytt, under pojkvänners suckande och kompisars himlande med ögonen.

En som samlar vinyler kan man respektera, det är creddigt. Till och med någon som sparat sina cd-skivor, det är retro. Men dvd-filmer, vad ska jag med dem till?

För mig handlar det inte ens om fördelarna med att slippa få min smak eller mitt beteende registrerat av olika företag som tvångsmatar mig med algoritmer, läser mina tankar och kränger reklam. Utan om känslan av att kunna hålla en film i handen och att den alltid kommer att finnas kvar hos mig. Lyxen i att få komma bakom kulisserna och förlora mig i timmar av extramaterial (minns någon konceptet kommentarspår?).

ANNONS

Det handlar om några sekunder när Gene Hackmans karaktär yttrar rasistiska tillmälen

I dag äger jag inte ens en spelare som jag kan se mina filmer med, men vad gör det. Upp på hyllan ska de. Och där har de väntat tålmodigt på denna dag.

Häromveckan twittrade filmkritikern Drew McWeeny att personer som köpt en digital kopia av William Friedkins klassiker ”French connection” från 1971 noterat att delar av en scen plötsligt är yxigt bortklippta, trots att kunderna köpte filen för flera år sedan. Även The Independent skriver att scenen är borttagen från den amerikanska strömningssajten Criterion channel.

Det handlar om några sekunder när Gene Hackmans karaktär yttrar rasistiska tillmälen. Det är fortfarande lite oklart hur allt har gått till, men det vi vet är att Disney äger rättigheterna till ”French connection”. En film som har vunnit fem Oscarsstatyetter, utnämnts till en av USA:s bästa filmer två gånger av American film institute och valts in i kongressbibliotekets filmarkiv.

Vi zoomar ut lite: Det här kommer bara veckor efter att Disney meddelat att de plockar bort runt 50 titlar från Disney+ och Hulu. Och ni minns kanske förra året när flera nordiska produktioner plötsligt en dag var puts väck från HBO:s strömningstjänst? I de här fallen verkar det handla om ekonomiska skäl.

ANNONS

Produktioner som försvinner från streamingtjänster kan naturligtvis återuppstå, ibland på andra tjänster. Men de är utelämnade till företagens feeling. Hårdraget: Om de inte också finns i fysisk form i våra bokhyllor kan de raderas helt. Som att de aldrig existerat.

Efterfrågan på ”French connection”-dvd:er i USA sägs, av youtubers, ha blivit så stor att Disney eventuellt får trycka om den

Det finns mycket att fundera på här. Bland annat konstens värde, bevarandet av den och vad som händer om den mixtras med eller tas bort helt av storföretag. Men också vad det innebär för de som skapat konsten och för oss som tar del av den när tillgången begränsas.

Efterfrågan på ”French connection”-dvd:er i USA sägs, av youtubers, ha blivit så stor att Disney eventuellt får trycka om den. Gissa tre gånger i vilken version den nya utgåvan skulle vara? Än så länge finns den att se i sin helhet på Disney+ utanför USA. Men vad säger att scenen inte ryker även här? Att samma sak inte kommer att hända med andra titlar och av andra, till och med motsatta, anledningar?

Nej nej, stopp! Lägg inte till mig i era “Behåll rasismen i Kalle Ankas jul”-grupper på Facebook. Det är skillnad på slentrianmässiga nidbilder i barnkultur och att en rollfigur i en över 50 år gammal film för vuxna säger något idiotiskt som ska ge en bild av vem han är som person (ett as). En diskussion som Friedkin och Hackman för övrigt hade redan då. Nyanser, vänner.

ANNONS

Frågan är naturligtvis mycket större än huruvida det är bäst med strömmat eller fysiskt innehåll. Om det fortsätter så här kommer vi alla vara förlorare, eller i ärlighetens namn är vi kanske redan det.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Ni älskar stöket – så länge det inte är på er gata

LÄS MER:Varför är det just vi kvinnor som frossar i true crime?

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev

GP:s kulturchef Johan Hilton tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS