Johan Lindqvist: Maffian köpte fejkade streams – fick vår musiksmak på köpet

Gangsters betalar för fejkade lyssningar på Spotify för att tvätta pengar. På köpet får de den goda musiksmak du trodde att du hade.
Johan Lindqvist försöker repa mod bland fejkade topplistor och manipulerande algoritmer.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Svenska dagbladet skrev häromveckan om det ”alla” redan visste. Det går att betala för spelningar på Spotify. Den journalistiska prestationen låg i att tidningen så detaljerat redovisade hur det går till och kunde belägga att det är den organiserade brottsligheten som ligger bakom. Utan att nämna namn kunde de konstatera att det är svenska gangsterrappare som fått sina karriärer boostade.

Kriminella kommer alltid behöva tvätta pengar. Det här har uppenbarligen varit ett effektivt sätt så då är det dit man går. Polisen har ett arbete att göra. Det har sannerligen Spotify och den svenska musikbranschen också.

Vad ska vi göra med artister som redan blivit stora och där misstanken finns om att de sitter i ett gigantiskt luftslott? Är deras musik kass nu?

Men sedan då? Vad ska vi göra med artister som redan blivit stora och där misstanken finns om att de sitter i ett gigantiskt luftslott? Är deras musik kass nu? Var låtarna också fejk? Är alla de verkliga lyssnare som hakat på ett köpt genombrott grundlurade?

ANNONS

Ja, absolut. Det är nämligen så musikbranschen fungerat i alla tider.

Jag satt för ett tag sedan i en gruppintervju med Elvis Costello. En artist som får anses befinna sig hyfsat långt från den svenska hiphop-scenen. Han fick frågan om musikbranschen är värre eller bättre nu jämfört med när han debuterade i slutet av 70-talet.

Costello suckade och svarade med ett snett leende att det alltid funnits samvetslösa gangsters i musikbranschen. ”Det är bara deras arbetsmetoder som skiftat.”

Vi är lättmanipulerade för det är så vi naivt sockerberoende människor fungerar.

Den som vill gå in på detaljer kan plocka upp princip vilken artistbiografi som helst. De som dock alltid tar stryk är artisterna och musikerna. Och vi som lyssnar.

Vi är lättmanipulerade, för det är så vi naivt sockerberoende människor fungerar. Vi styrs av radio, reklam, topplistor och numera av algoritmer och influerare. Vi följer snällt strömmen där den för tillfället är som starkast. Det krävs verkligen inte grov organiserad brottslighet för att styra våra köpvanor.

Jag såg en annan veteran på tv. Lasse Holm – låtskrivaren bakom Carolas ”Främling” som hamnade på det bäst säljande albumet i Sverige någonsin. Han hade en anekdot om hur han samma vecka som skivan släpptes stod i kön på stormarknaden. ”Femton kassor med långa köer, vid varje kassa en back med ”Främling”. Alla tog ett exemplar”.

ANNONS

Lasse Holm behövde inte köpa några streams. Carola skulle visa sig vara bra på riktigt. Men flockbeteendet sitter djupt.

Det räcker med en liten knuff och det finns alltid luckor i systemet. Som när den amerikanska Billboardlistan, världens mäktigaste topplista, beräknades efter hur många exemplar av varje platta som skeppats till butiker runtom i USA. Inte efter hur många som faktiskt sålts.

1999 kunde Aftonbladet avslöja att Dr Albans skivbolag Dr Records manipulerat svenska topplistan genom att köpa upp stora mängder av Friends in need-singeln ”Alla vi” med Björn Borg, Dr Alban och Tomas Brolin.

Kvar finns vi som älskar musik och försöker reda ut vad som var på riktigt och vad som var fejk.

Fem år senare skrev samma tidning om hur artister signerade skivor på vissa utvalda butiker vilket gav en falsk bild av försäljningen. ”Hela singellistan är manipulerad, sade Maria Molin Ljunggren, dåvarande vd på skivbolaget M&L till tidningen.

Såhär i backspegeln kan vi vara överens om att ”Alla vi” är en hemsk låt. Det visste vi såklart redan då, men eftersom den blev en hit måste den väl ändå ha haft nåt? Nej, såklart inte.

Från mitt eget begränsade men ändå ganska långvariga synfält ser jag att de människor som blir kvar länge i branschen nästan alltid bär på en genuin och djup kärlek till musiken och dess utövare. De som är ute efter snabba pengar eller dopad framgång kommer och går. Springer in i butiken, roffar åt sig vad de kommer åt och försvinner. Så kommer det bli även med de köpta lyssningar på Spotify.

ANNONS

Kvar finns vi som älskar musik och försöker reda ut vad som var på riktigt och vad som var fejk. Det är rimligt att vackla kring vad som verkligen är bra och vad som ätit sig in i vårt medvetande.

Svaret kanske är att helt enkelt lyssna och lita på kroppen. Den ljuger inte. Gåshud kan inte köpas för pengar.

LÄS MER:Penningtvätten på Spotify illustrerar ett större problem

LÄS MER:Kriminella avslöjar: Så tvättas pengar på Spotify

LÄS MER:Polis om Spotifyavslöjade: "Har funnits tankar länge"

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev

GP:s kulturchef Johan Hilton tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS