Hudvård är en bluff, menar Nina Morby.
Hudvård är en bluff, menar Nina Morby. Bild: Oleksandr Lypa/Mostphotos

Nina Morby: Jag vet hur du ska få ditt barn att känna sig fult

Barn behöver inte föräldrar som köper dyra serum åt dem, de behöver någon som säger: hudvård är en bluff. Nina Morby förklarar varför sönderbrända ansikten inte är det största problemet med ungas gränslösa konsumtion av syror och retinolsalvor.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Stackars satar, tänker jag när jag läser om vilka hutlösa summor dagens föräldrar lägger på hudvårdsprodukter åt sina barn. BHA-syror, anti-rynkkrämer, retinolsalvor och ögonmasker från exklusiva märken med Gwyneth Paltrow som ambassadör. Jag vet inte vad tonåringarna intalar sig ska hända med en fjorton steg lång hudvårdsrutin för 15 tusen kronor. Men jag är ganska säker på en sak.

Den kommer att få dem att känna sig fulare än någonsin.

När jag var tretton år var hudvård något annat. Det var helt normalt att komma till skolan med blåvita prickar av tandkräm i ansiktet, i hopp om att det skulle torka ut finnarna. Sängkläderna blektes av apotekets aknekräm Basiron och sedan började tjejerna med p-piller och blev deprimerade men finnfria.

ANNONS

Ingen pratade om fina linjer eller om att “minimera porerna”. Alla var lyckligt ovetandes om att snigelslem och bigift kunde ge ansiktet glow om man bara pungade upp x antal barnbidrag på Lyko.

När kalabaliken utanför samma butiks goodie bag give away ägde rum i höstas var förändringen ett faktum. Hudvårdsjätten delade ut 500 påsar med produkter för tusentals kronor och allt spårade ur. Horder av gymnasietjejer sov på Sergels torg i minusgrader. Någon gick runt och bet folk. Människor svimmade och grät. I slutändan blev ändå ingen vackrare.

Den största skillnaden mellan tandkrämens glansdagar och nu är att hudvårdsföretagen hittat konsumenternas – alltså purunga tjejer utan tillstymmelse till rynkor – heliga graal: den naturliga skönheten. En myt helt och hållet skapad av branschen själv.

Naturlig skönhet har blivit lite som gamla pengar är för överklassen. Att bli snygg medelst smink och spackel är att fuska, ett nyrikt sätt att vara vacker på och därmed, per automatik, inte lika bra. Perfekt för hudvårdsbranschen, som kan försätta konsumenten i det eviga hamsterhjulet som strävan efter naturlig skönhet – att vakna vacker – är. Ett Sisyfos-arbete som blir dyrare ger ju mer tiden går.

ANNONS

Barn behöver inte en förälder som köper Drunk Elephants senaste serum åt dem, de behöver någon som säger: Detta är en bluff.

I boken “Natural beauty” skriver författaren Ling Ling Huang om hur hon förändrades av att jobba på smink- och hudvårdsföretaget Sephora. Säljjobbet hon sökt blev snabbt något annat, i takt med att hon såg anställda byta dieter som om de vore underkläder och hur hälsointressen övergick i ätstörningar om vartannat.

Snart gick det upp för henne att det fanns en tydlig hierarki inom skönhet, där den naturliga stod över allt annat. Lönen räckte knappt till mat, ändå kände hon sig tvingad att lägga det som blev över på hudvård. Fastän hon hade alla de rätta produkterna och tog en farlig mängd kosttillskott kände hon sig besegrad: “The harder I tried, the uglier I felt” skriver Ling Ling Huang i The Cut.

Alla som någon gång har haft ett maniskt hudvårdsintresse vet att det är sant. När man väl börjat införskaffa syror och snigelslem är det omöjligt att se ansiktet för alla porer. Man skrubbar, gnuggar och klämmer, bara för att inse att ens DNA jobbar helt emot vad produktbeskrivningen lovar.

Det värsta med att falla offer för det naturliga skönhetsidealet är att det är helt omöjligt att uppnå för de allra flesta. Det går inte att köpa sig en porslinshy, eller ens bli kvitt sina finnar om produkterna inte är läkemedel.

ANNONS

Själv har jag aldrig känt mig fulare än tiden då jag smörjde en insmugglad retinolkräm i ansiktet, och tillbringade kvällarna med att studera hudens minsta lilla förändring (allt som hände var för övrigt att den blev fetare och mer finnig).

Att vissa apotek nu inför åldersgräns på hudvårdsprodukter skonar inte bara barn från att få sina ansikten sönderbrända av olika syror, utan också från en helt sjuklig utseendefixering och upptagenhet vid att lyckas med något omöjligt.

Barn behöver inte en förälder som köper Drunk Elephants senaste serum åt dem, de behöver någon som säger: Detta är en bluff. För det är precis vad hudvård är.

Vill din tonåring bli av med sina finnar? Gå till en hudläkare. Vill du däremot att din tonåring ska känna sig riktigt ful, i den oändliga och omöjliga strävan efter att bli naturligt vacker? Lyko.se har säkert ett bra erbjudande just för dig.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:”Sanningen om hudvård” visar SVT:s kvinnoförakt

LÄS MER:Vacker hud får oss att tappa huvudet

LÄS MER:Klimakteriet har blivit investerarnas våta dröm

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS