Caroline Hainer: Klimakteriet har blivit investerarnas våta dröm

Terapi, krämer och naturmediciner – listan på ovetenskapliga produkter mot klimakteriebesvär är lång och lockar kändisentreprenörerna. Industrin är motsägelsefull. Å ena sidan vill man belysa ett ämne som länge ignorerats, å andra sidan ska dessa besvär botas med skrattyoga, skriver Caroline Hainer.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Klimakteriet är big business. Sexton miljarder dollar i globalt marknadsvärde för att vara exakt, enligt finanstidningarna Forbes och Fortune. I den lilla glipan mellan brist på medicinsk forskning och 34 identifierade potentiella klimakteriesymptom finns en öppning för allsköns produkter riktade till kvinnor i övergångsåldern, från högteknologiska nattkläder som reglerar svettningar till kosttillskott, väldoftande vaginasprejer med probiotika och fukt och hudkrämer som ska lugna en blossande hud. New York Times kallar det för ”klimakterieguldrushen”.

Kändisentreprenörerna är inte sena på bollen. Drew Barrymore, Cameron Diaz och Gwyneth Paltrow har redan investerat i appen Evernow som ska guida kvinnor till rätt produkter och behandling utifrån individuella behov för 129 dollar i månaden. Tennisproffset Serena Williams är delägare i Wile som säljer veganska kosttillskott som ska dämpa de vanligaste besvären och t-shirtar och kepsar som det står ”hormonal” på. Modestylisten Stacy London, känd från tv-serien ”What not to wear”, har grundat webbshopen State of Menopause som säljer hår- och hudvård indelade i kategorier efter symptom.

ANNONS

Den potentiella kundkretsen är stor, omkring 70 procent av alla 47–56-åriga kvinnor känner av vallningar och svettningar. En tiondel av Sveriges alla 45–60-åriga kvinnor tar receptbelagd medicin mot besvären, enligt Socialstyrelsen.

Men för att ett fysiskt lidande ska kunna generera riktig profit krävs att man också väver in wellness i det hela, alltså får ”behandlingen” att kännas som en lyx.

Flera svenska initiativ har gjorts för att tvätta bort tabustämpeln och för att öka kunskapen kring ämnet. Till exempel ”Klimakteriepodden” och rådgivningsappen Womni.

Bra initiativ såklart. De allra flesta kvinnor världen över tycker nämligen att de får för lite information kring klimakteriet, om vad det innebär och vad man kan förvänta sig, enligt undersökningar.

Men för att ett fysiskt lidande ska kunna generera riktig profit krävs att man också väver in wellness i det hela, alltså får ”behandlingen” att kännas som en lyx. Det har man lärt sig från industrins tidigare framgångar med konsumtion som lösning på reella medicinska besvär som stress och sömnsvårigheter. Kuddsprej, sömnappar och ögonmasker i silke som botemedel mot stress och sömnsvårigheter. Rawfood och en juicedetox i stället för grundläggande förändringar i livsstilen.

På precis samma sätt lanseras nu klimakteriet som en åkomma som förtjänar lyxbehandling. Det anordnas klimakterieretreats på glamorösa platser som ett spa på toppen av Himalaya och slott på engelska landsbygden med aktiviteter som energihealing, skrattyoga, pilates och att tillsammans i grupp skrika ”Viva la change!”.

ANNONS

Skådespelerskan Naomi Watts anordnar en klimakteriekonferens i New York där biljetterna kostar 150–500 dollar styck. ”Besökare kan förvänta sig en späckad eftermiddag med tankeväckande mini-föredrag, paneldiskussioner, publikfrågor och en dos skratt följt av cocktails”, lockar hemsidan.

Skådespelerskan Naomi Watts anordnar en klimakteriekonferens i New York där biljetterna kostar 150–500 dollar styck.

Klimakteriebesvär kan ta sig riktigt obehagliga uttryck: torra slemhinnor som gör samlivet lidande, allvarliga sömnproblem, återkommande urinvägsbesvär och ledsmärtor. Så pass allvarliga att man på ett par arbetsplatser i Storbritannien och på Irland erbjuder kvinnor med besvär tio dagars ledighet om året.

Listan på terapier, kurer, krämer, piller och naturmediciner som står till buds för att hjälpa är numera lång. Detta trots att det i dag inte finns något vetenskapligt bekräftat botemedel för östrogenförlust förutom hormonbehandling med östrogen och gestagen. Det finns ingen medicinsk forskning som slår fast att kosttillskott minskar svettningar och vallningar. Däremot att minskad stress, vissa justeringar i dieten och ett stort stöd från omgivningen faktiskt kan hjälpa.

Detta gör klimakterieindustrin motsägelsefull. Å ena sidan vill man prata om någonting som har skuffats undan alldeles för länge, om riktigt jobbiga besvär som orsakar lidande hos kvinnor men inte tas på allvar. Man vill ta bort tabut, öka förståelsen för besvär som kan påverka hela ens vardag. Men å andra sidan ska dessa besvär botas enkelt med skrattyoga och en trevlig kroppssprej med aromatiska oljor?

ANNONS

Det är svårt att komma ifrån att man genom detta endast bidrar till en ytterligare bagatellisering av kvinnors klimakteriebesvär.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Nya ”heroin chic” handlar inte om smalhet

LÄS MER:Farligt när historien ändras efter fansens önskemål

LÄS MER:Mandelmammorna ger sina barn ätstörningar

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS