Maria Domellöf-Wik: Iranska konstnärer berövas sin yttrandefrihet på löpande band

Den som gör ”fel” slags film i Iran döms till fängelse, ofta i kombination med piskstraff och konfiskerad egendom. Cannes-aktuella regissören Mohammad Rasoulof har nu dömts till åtta år i fängelse. Under dramatiska former har han tvingats fly sitt hemland. Hur länge ska iranska konstnärer behöva ha det så här?

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Tisdagen 14 maj öppnar den glamorösa filmfestivalen i Cannes, och tio dagar senare är det dags för världspremiären av ”The seed of the sacred fig”. Det påkostade iranska kriminaldramat, som tävlar om en Guldpalm, kretsar kring en domare i Teheran som blir alltmer paranoid sedan hans pistol försvunnit. Snart misstänker han både sin fru och sin dotter. De iranska myndigheterna har utövat starka påtryckningar på den regimkritiske regissören Mohammad Rasoulof för att stoppa Cannes-visningen och hans medverkan i tävlan.

Även filmens producent, skådespelare och övriga medarbetare har trakasserats och hotats för att uppnå detta mål.

Vissa av dem har kallats till förhör, familjemedlemmar har hotats, filmens fotograf har fått sin utrustning beslagtagen, en ljudtekniker har belagts med reseförbud och så vidare. En del av filmens medarbetare har lämnat Iran av säkerhetsskäl, andra är kvar. Regissören fruktar nu för deras säkerhet och hälsa i samband med Cannes-premiären.

ANNONS

En del av filmens medarbetare har lämnat Iran av säkerhetsskäl, andra är kvar. Regissören fruktar nu för deras säkerhet och hälsa i samband med Cannes-premiären.

51-årige Mohammad Rasoulof är en av Irans mest uppmärksammade samtida filmskapare. 2020 vann han Guldbjörnen på Berlin filmfestival för dramat ”There is no evil” som väver samman fyra berättelser om dödsstraff och förtryck i Iran. Eftersom han själv förbjöds att resa till Berlin togs priset emot av hans dotter Baran Rasoulof, en av filmens skådespelare.

Nyligen dömdes Mohammad Rasoulof av den iranska revolutionsdomstolen till åtta års fängelse, piskrapp, böter och konfiskerad egendom för ”brott mot den nationella säkerheten”.

Han ställdes då inför det akuta valet att skaka galler eller lämna Iran.

”Det är med tungt hjärta jag väljer exil” förklarar Mohammad Rasoulof.

”Jag anlände till Europa för ett par dagar sedan efter en lång och svår resa”, skriver han vidare i ett uttalande. Eftersom hans pass 2017 beslagtogs av myndigheterna i hemlandet var han tvungen att lämna Iran i största hemlighet och han befinner sig nu på skyddad adress.

Samtidigt poängterar han att andra iranska konstnärer har det betydligt värre:

”Det är svårt att tänka sig, men medan jag skriver detta har den unge, fängslade rapparen Toomaj Salehi, dömts till döden. Omfattningen och intensiteten i förtrycket har nått en ny nivå av brutalitet, och människor får räkna med att höra om nya avskyvärda brott utförda i regimens namn dagligen”, sammanfattar Mohammad Rasoulof läget i hemlandet.

ANNONS

Så sent som i februari i år släpptes han efter att ha avtjänat ett sex månader långt fängelsestraff för regimkritisk verksamhet. 2011 – samma år som han prisades dubbelt i Cannes för censur-dramat ”Goodbye” – dömdes Rasoulof tillsammans med kollegan Jafar Panahi till sex års fängelse och 20 års yrkesförbud på grund av det myndigheterna kallade ”regimkritisk propaganda”.

Senare upphävdes Rasoulofs dom och han släpptes mot borgen – men ständigt hotar nya domar och repressalier den iranier som försöker ägna sig åt fri konst.

Det gäller såklart även filmfestivalen i Cannes. Ledningen där borde ta tillfället i akt att öppet protestera mot Irans censur och fördöma regimens behandling av sina konstnärer.

I februari förra året släpptes 62-årige Jafar Panahi efter sju månader i fängelse. Han hade då inlett en hungerstrejk mot det iranska rättssystemets ”illegala och inhumana behandling”. Anledningen till att han satt inlåst i det ökända Evin-fängelset var att han avtjänade ett sexårigt straff för ”propaganda mot systemet”.

Även regimkritiska skådespelaren Zar Amir har mottagit dödshot och tvingats fly från Iran, något hon berättat om under sina besök på Göteborgs filmfestival med filmer som ”Holy spider” och ”Tatami”.

Det är oklart om Mohammad Rasoulof kommer att kunna närvara på röda mattan i Cannes. Från sitt gömställe hälsar han att ”yttrandefriheten måste försvaras, klart och tydligt.” Vidare poängterar han vikten av att internationella filmorganisationer försvarar filmskapare ”som modigt och osjälviskt står upp mot censur”. Det gäller såklart även filmfestivalen i Cannes. Ledningen där borde ta tillfället i akt att öppet protestera mot Irans censur och fördöma regimens behandling av sina konstnärer. Att ännu en begåvad Cannes-aktuell filmskapare nu tvingas i landsflykt är ytterst beklämmande.

ANNONS

LÄS MER:Iranske regissören Jafar Panahi inleder hungerstrejk i fängelset

LÄS MER:22-åriga Mahsa Aminis öde borde mana till eftertanke

LÄS MER:Zar Amir Ebrahimi flydde Iran – riskerar livet med sina filmer

LÄS MER:Zar Amir är tillbaka i Göteborg med en ny regimkritisk thriller

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsberev

GP:s kulturchef Johan Hilton tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS