Nora Flygt: Göteborgs hopp ligger hos de Instagramskadade

Kommunkommunikatörer listar Göteborgs mest Instagramvänliga platser och restauranger har börjat anpassa sin inredning efter vad som ser bäst ut på bild. Nora Flygt förklarar begreppet Instagrammable, och varför det har potential att rädda stadens yttre.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Inte för att skryta, men jag har unnat mig en resa till Lissabon i sommar. Flyg och boende är bokat. Det som är kvar är att läsa reseböcker. Nej skoja, jag är född på 00-talet och googlar mina resplaner.

Resebyråer, magasin och bloggar listar restauranger som serverar skaldjur, marknader med handgjord keramik, takbarer att dricka Aperol spritz på, konditorier som har stans bästa pastel de nata, museer att fly in på de varmaste dagarna.

Och så finns det de många listorna med The most Instagrammable places in Lisbon. Det behöver inte vara god mat eller häftiga upplevelser, kravet för att platsa på listan är att det ser bra ut på bild (eller ja, Instagram).

ANNONS

Algoritmerna förstår snabbare än min egen skugga att jag planerar min sommarsemester. Jag behöver inte googla mer, nu fylls mina flöden på samtliga sociala medier med ”Instagrammable” platser i både Portugal och resten av världen.

Medan dina följare avundsjukt klickar gilla på bilden trängs du med tusentals andra svettandes turister som också sett tutorials för att få till den perfekta semesterbilden

För den som inte hängt med i vad ”Instagrammable” egentligen betyder ska jag nu försöka förklara. På en riktig boomer-nivå skulle man kunna översätta det till visuellt vackra platser (byggnader, restauranger, torg, vad som helst). Men den översättningen är inte helt korrekt.

Instagramvänlig är bättre eftersom det väsentliga med dessa platser inte är en estetisk upplevelse för dig som besökare. Det viktiga är att du ska kunna få en bra bild som du kan posta på Instagram.

Medan dina följare avundsjukt klickar gilla på bilden trängs du med tusentals andra svettande turister som också sett tutorials för att få till den perfekta semesterbilden. Det är selfiesticks, flickvänner som tvingar sina pojkvänner att ta några bilder till, föräldrar som försöker få sina skrikande barn att le på familjebilden. Och så du i mitten, som försöker få till en bild där inget av det där syns.

Måste man åka utomlands för att se Instagramvänliga platser då? Inte om man ska tro de svenska kommuner som gjort egna listor med det deras kommunikatörer tycker är de mest Instagramvänliga platserna i staden.

ANNONS

I Göteborg toppar Skansen Kronans utsikt listan (här är det någon som inte verkar ha förstått konceptet alls, för utsikter gör sig sällan bra på bild). Lunds Instagramvänligaste föremål är tydligen deras dörrar. Uppsala tipsar om en väggmålning. Luleås bästa fotoplats är en gränd.

Är det Instagramskadade hjärnor som krävs för att det ska satsas mer på estetiken och göra våra städer mindre gråa så är jag helt för det

Det är inte bara kommunernas kommunikatörer som förstått att Instagramvänlighet är viktigt. För restauranger har det blivit allt viktigare att fotograferas av sina besökare. GP har tidigare skrivit om hur Instagram förändrat restaurangvärlden. De anpassar sin inredning och uppläggning för att den ska vara unik, tilltalande och se bra ut på bild.

Det visuella tycks vara allt viktigare för att locka besökare. Alla som följer en göteborgare eller en Göteborgsturist på Instagram har sett Tavolos hästhuvud eller Kafé Magasinets innergård, och den som vill dricka en drink eller käka middag i en vacker miljö vet därför precis var man hittar det.

Trots att det är en tråkig anledning bakom så finns det något hoppfullt i att restauranger och städer börjar bry sig om det som är vackert. Inte för att vi måste fotografera allt och dela med våra ytliga bekanta. Men för att en stad inte bara bör ha bra bostäder och infrastruktur, utan även borde vara behaglig för sinnena.

ANNONS

Är det Instagramskadade hjärnor som krävs för att det ska satsas mer på estetiken och göra våra städer mindre gråa så är jag helt för det. Jag ser gärna att det skapas fler visuellt tilltalande platser i Göteborg än en utsiktsplats. Hade jag fått bestämma skulle det vara det man satsade på i stället för skrytbyggen (ingen kommer skryta om Karlatornet på Instagram) som snarare skaver i ögonen än behagar.

Förresten, följ mig på Instagram om ni vill se fina bilder från Lissabon i sommar!

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Recension: ”Testosteron” av Selma Brodrej

LÄS MER:Recension: GP testar Tavolo på Magasinsgatan

LÄS MER:Instagram står på menyn när restaurangerna tänker nytt

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS