Mikaela Blomqvist: Det talas alldeles för ofta om konstens syfte

Det finns anledning att känna stor ödmjukhet inför de klassiska äldre konstverken. Vi har något att lära både av dem och deras upphovsmän, skriver Mikaela Blomqvist.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

De sista 28 åren av sitt liv vårdades konstnären Carl Fredrik Hill i barndomshemmet av sin syster och sin mor. Hans symptom utgjordes av hallucinationer och paranoida vanföreställningar. I isolationen målade han underliga, obscena teckningar. En signerade han ”maximus pictor”, en annan ”Hill connu???”. Hela 26 000 av dem finns i Malmö konstmuseums arkiv.

Dessa är utgångspunkt för utställningen ”Runtom Hill” som visas på museet sedan i våras och till den första oktober. Svenska Karin Mamma Andersson och dansk-israeliske Tal R har här fått tolka sjukdomsteckningarna i form av ett antal egna tavlor. Tilltaget är mycket lyckat. Resultatet skiljer sig vida åt, men just denna skillnad hjälper betraktaren att se olika aspekter av Hill.

ANNONS

Tal Rs målningar lånar främst figurer och motiv från förlagan. Färgerna är starka och kontrastrika. Samma former upprepas om igen. I sin naivitet och fantasirikedom minner verken om särlingskonst. En naken kvinna med horn går nerför en trappa. Ett kvarter i Neapel avbildas med en rund och gullig tiger i förgrunden. Rosa, blåa och lila kvinnokroppar rör sig kring varandra i något som liknar en sprudlande dans.

Är den stundvisa humorn i dem avsiktlig? Galenskap sätter allt en konstnär gör i fråga

Karin Mamma Anderssons tavlor lyckas i gengäld på ett känsligare vis fånga stämningarna hos Hill. Ljus och skuggor spelar huvudrollen i ett par verk som gör en människas ansikte till en mask. Också här återkommer de nakna kvinnokropparna, men böjda och plågade eller utsträckta i sömn och förvandlade till statyer. En av dem fungerar som berg i en mörk landskapsmålning med en bred väg och en skär himmel.

Där Tal R frammanar en oroande men platt livlighet avtäcker Karin Mamma Andersson det djup som finns även i Hills sena verk. I utställningens innersta rum visas ett sjuttiotal av hans teckningar. Är den stundvisa humorn i dem avsiktlig? Galenskap sätter allt en konstnär gör i fråga. Kanske ligger det stora värdet i ”Runtom Hill” i att teckningarna här betraktas som bilder och inget mer. Konst är givande så länge den ger efterverkningar i samtiden.

ANNONS

Det slår mig när jag besöker den permanenta utställningen på Hamburger kunsthalle. Samlingen motsvarar den på andra museum i större europeiska städer, där såväl namn som motiv är sövande bekanta. Tills jag kliver in i ytterligare ett rum med medeltida religiös konst och hamnar framför en hög skulptur. En lätt framåtböjd människa är placerad på en sockel med en stor djurhud över sig som täcker allt utom nederdelen av benen och fötterna.

Men det förutsätter också en stor ödmjukhet inför de äldre verken,

En skylt informerar om att det är ”Arcangelo II” av den belgiska konstnären Berlinde De Bruyckere, generationskamrat till Tal R och Karin Mamma Andersson. Avbrottet skakar om betraktaren. Den får de äldre tavlorna att framträda med större tydlighet, men det är en effekt som är helt beroende av att det moderna verket har låtit sig inspireras av dem. I ett annat rum samsas gamla mästerligt målade stilleben med ett filmat samtida performanceverk där en man tigger pengar utklädd till Musse Pigg – hos mig väcker det mest förvirring.

Oftare än vad jag skulle önska talas det om konstens syfte. Varför ska vi läsa böcker, gå på teater eller se på tavlor? Och varför måste det hela tiden skapas så mycket nytt? Ett svar är att endast det nya förmår hålla traditionen levande. Men det förutsätter också en stor ödmjukhet inför de äldre verken, att vi tänker att det finns något att lära av dem och deras upphovsmän, att vi inte tror oss veta bäst och hamnar i temporal provinsialism. Annars reduceras konstnärer som Carl Fredrik Hill till meningslösa kuriositeter.

ANNONS

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Recension: ”En oändligt lång vår” av Lida Starodubtseva

LÄS MER:Nu är det dags att återförstatliga järnvägen

LÄS MER:Banksy har förmågan att skapa pengar ur ingenting

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev

GP:s kulturchef Johan Hilton tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS