Jenny Högström: Yasins konst står på egna ben

Caroline Ringskog Ferrada-Noli oroar sig för att Yasins musik får ett lägre konstnärligt värde om den förhåller sig till etablissemanget. Men riktigt så illa är det inte, skriver GP:s nya idé- och kritikredaktör Jenny Högström.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Den 28 februari utkom Yasins hett efterlängtade album ”Pistoler poesi och sex”. Tretton låtar på dryga 30 minuter, som rivstartar med orden: ”Vet du vad, rap är inte konst det ba rap.” En antites till rappens vanliga hyperboler i stil med Ant Wans: ”Det är mer än musik det är konst.”

Yasin fortsätter: ”Det är ett sätt att prata ut när samhället gör dig lack.” Samtidigt tolkar jag det som en ironisk kommentar till att rappen alltid blir tagen på orden och aldrig som just konst. I de senaste årens debatt om gangsterrap har musiken inte sällan hållits direkt ansvarig för den verklighet den gestaltar. Eller med Yasins egna ord från samma låt: ”De kritiserar hellre det jag skriver än att kritisera det jag ser.”

ANNONS

”Versen är sorglig”, skriver Caroline Ringskog Ferrada-Noli i en löst hållen text i Aftonbladet den 8 mars. Men hon kallar också skivan för en avbön och tycker att debatten tar för mycket plats från den förment fria konstnären Yasin.

Klart man kan tycka det är tråkigt att Yasin blivit indragen i debatten – men har hans rap blivit tråkigare för det?

Samma fria konstnär som satt häktad med fulla restriktioner när han skrev stora delar av plattan, dömd för stämpling till människorov av artisten Einár våren 2020, vars mord hösten 2021 fortfarande är ouppklarat.

I en intervju med Dopest den 27 februari säger Yasin själv. ”Det här albumet, det blev bara jag, för när jag skrev det var bara jag”.

Han rappar om sin uppväxt: nio pers i en trea i Rinkeby, om mordet på en vän, om sin dotter – och om reaktionerna på hans musik såklart. Men där går visst gränsen för Caroline Ringskog Ferrada-Noli, som med en referens till Thomas Bernhard menar att om konsten förhåller sig till etablissemanget så blir den sämre.

Yasin har alltid rappat om sin verklighet och nu ser hans verklighet ut såhär. Klart man kan tycka det är tråkigt att han blivit indragen i debatten – men har hans rap blivit tråkigare för det? Nej, för det är han alldeles för smart och begåvad.

ANNONS

Men det Caroline Ringskog Ferrada-Noli tycks vända sig emot är när etablissemanget förhåller sig till konsten. ”Det blir så fel när konsten inte får vara fri. Den slutar vara konst”, skriver hon. Här syftar hon på de debattörer som likställt gangsterrappen med regelrätt våld, men också på Sveriges Radio, vars spelningar av artisten kraftigt minskade i samband med att han häktades.

Det är fel, jag håller med. Men konsten är konst oavsett. Tack och lov. Och Yasins musik är det inte mycket som biter på. Kalla den vad fan ni vill.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Recension: Yasin – ”Pistoler poesi och sex”

LÄS MER:Fängelse för hjärna bakom Einárs kidnappning

LÄS MER:Äntligen kan vi prata om gangsterrapen på riktigt

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS