Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Vandaliserade tavlan ”Karl Xll:s likfärd” – nu åtalas 30-åringen för grov skadegörelse

Han klistrade ett antinazistmärke på ”Karl Xll:s likfärd” – en av Nationalmuseums verkliga klenoder. Nu åtalas 30-åringen för grov skadegörelse. På Göteborgs konstmuseum hänger originalet.
– Tack och lov har vi varit förskonade från den sortens händelser här, säger museichefen Patrik Steorn.

25 november inkom en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt mot en 30-årig man, som nu åtalas för grov skadegörelse och brott mot knivlagen.

LÄS MER: Historiska stölden mot myntkabinettet – så drabbade det Göteborg

Detta sedan han i december förra året besökte Nationalmuseum. Där ska han ha vandaliserat ett av Sveriges mest kända konstverk: ”Karl Xll:s likfärd.” genom att trycka fast ett klistermärke med antinazistiskt budskap på tavlans guldram. Till följd av skadegörelsen, som registrerades av museets övervakningskameror, fick den oerhört dyrbara tavlan restaureras för ett ”ej ringa belopp”.

Klistermärket var försett med texten ”It’s ok to kill nazis” intill en bild av en dödskalle.

30-åringen tryckte fast ett klistermärke med antinazistiskt budskap på oljemålningen från 1884. Nu åtalas mannen, som under skadegörelsen var berusad, för grov skadegörelse. Bild: Polisen
30-åringen tryckte fast ett klistermärke med antinazistiskt budskap på oljemålningen från 1884. Nu åtalas mannen, som under skadegörelsen var berusad, för grov skadegörelse. Bild: Polisen

”Brottet bör bedömas som grovt eftersom tavlan med tillhörande ram har ett stort kulturellt och historiskt värde.” skriver kammaråklagaren Anna Diedrich i sin framställan.

Mannen förnekar brott

Den åtalade medger händelseförloppet men förnekar brott.

Mannen berättar för polisen att det var första gången han besökte Nationalmuseum. Tillsammans med en vän gick han runt bland tavlorna och lyssnade på musik. ”Sen bestämde jag mig för att det vore väldigt roligt att sätta en klisterlapp på tavlan och ta en bild för att sedan skicka den till personen som har gjort klisterlappen.” säger mannen i förhör.

LÄS MER: Vad pågår i ett stängt Göteborgs konstmuseum?

På frågan varför valet föll på just Gustaf Cederströms kända konstverk från 1884 svarar 30-åringen:

”Det är ju Karl XII på tavlan och han är ju ganska stor inom nazismen så jag tyckte det vore roligt att klistra dit klisterlappen och skicka till den som hade gjort den. Jag gillar själv konst så jag klistrade inte på själva tavlan utan på skylten på ramen.”

Skador kvarstår på tavlan

Direkt efter incidenten greps mannen av väktare på Nationalmuseum, och omhändertogs senare av polisen då han var berusad.

Klistermärket gick inte att få loss. Oljemålningen fick därför restaureras av en konservator, som ägnade 4-5 timmar åt att försöka avlägsna märket. Med hjälp av lacknafta fick hon bort en bit i taget. I förhör med polisen uppger hon att arbetet var svårt, och att hon var tvungen att lägga ny guldplätering på plattan efteråt. Ändå blev plaketten, från 1880-talet, inte helt återställd.

På frågan vad oljemålningen ”Karl Xll:s likfärd” är värd svarar konservatorn:

– Det är mycket svårt att svara på det eftersom det inte finns andra motsvarande exempel på marknaden. Möjligen kan man jämföra med andra ikoniska verk av samtida svenska konstnärer som exempelvis Zorn. Då skulle man kunna uppskatta värdet till cirka 40 miljoner kronor, men detta sagt med reservation.

LÄS MER: Möt Patrik Steorn – Göteborgs konstmuseums nya chef

Orginalet hänger i Göteborg

Gustaf Cederström målade två identiska tavlor av Karl Xll:s likfärd. Den första kom till i Paris 1878. Sex år senare målade han på begäran den kopia som idag hänger på Nationalmuseum. Originalet köptes av en rysk prins, men kom på 1930-talet tillbaka till Sverige. 1939 köptes tavlan in till Göteborgs konstmuseum med medel från donatorn Gustaf Werner.

– Det är en av våra allra mest värdefulla tavlor, säger Patrik Steorn, nytillträdd chef för Göteborgs konstmuseum.

– Den hänger framme på plan fem i en av de stora salar där vi presenterar 1800-talsmåleri, och den tillhör museets verkliga klassiker.

Nu har kopian vandaliserats på Nationalmuseum – hur ser du på det?

– Det sätter verkligen det här med museum och vår verksamhet på sin spets. Vi har ju en mängd intressanta och värdefulla verk som vi vill bevara, och omgärdar med säkerhet. Samtidigt är det viktigt att låta publiken kunna få komma nära konstverken.

Vad har ni för säkerhet kring just den här målningen?

– Vi har en väl uppbyggd säkerhetsorganisation som både förebygger och är beredda att rycka in vid en eventuell händelse, även om jag inte vill gå in på några detaljer. Samtidigt går det inte att låsa in konstverken bakom lås och bom eftersom vi har ett uppdrag att göra dem tillgängliga för publik.

LÄS MER: Recension: ”Ingrid Vang Nyman. Mycket mer än Pippi Långstrump” på Göteborgs konstmuseum

”Vi har ett fullgott skydd”

Det som hände i Stockholm är ett tråkigt olycksfall, men väktarna ryckte i alla fall in väldigt, väldigt snabbt, konstaterar Patrik Steorn.

– Tack och lov har vi varit förskonade från den sortens händelser här i Göteborg.

30-åringen på Nationalmuseum var berusad. Hur gör ni i Göteborg om en besökare är påverkad?

– Det handlar ju om allmän ordning. Är du berusad så kan du avvisas från museet.

Några speciella säkerhetsåtgärder kring just ”Karl Xll:s livfärd” kommer Göteborgs konstmuseum dock inte att vidta på grund av skadegörelsen på Nationalmuseum.

– Just nu prioriterar vi att publiken måste få kunna komma nära konsten utan pansarglas. Vi upplever idag att vi har ett fullgott skydd. Men det är ju en inställning vi måste se över och ompröva hela tiden.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.