Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/7

Tomas Forser har gått bort

GP:s förre kulturchef Tomas Forser har gått bort efter en kortare tids sjukdom.
– Han var skarp och analytisk, säger vännen och författaren Gunnar D Hansson.

Det var i somras som Tomas Forser fick besked om att han drabbats av cancer. Den senaste tiden vårdades han i hemmet i Göteborg av sin hustru Gunilla, men på måndagsmorgonen avled han i sviterna av sin sjukdom.

– Det var ett snabbt sjukdomsförlopp, bekräftar Gunilla Forser, Tomas Forsers svägerska.

LÄS MER: Tomas Forser om att Mattias Andersson lämnar Backa teater

Tomas Forser var professor emeritus i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet, men också i början på 90-talet kulturchef på GP och i många år en av tidningens mest uppskattade teaterkritiker.

”Skarp och analytisk”

Litteraturvetaren och författaren Gunnar D Hansson var mångårig vän med Tomas Forser. Han var hos honom bara dagar innan han dog. Han säger att det känns svårt att uttala sig om någon som stått honom så nära.

– Det var en mycket nära vän sedan min tidiga ungdom. Vi hade så många gemensamma intressen och en särskild vurm för vissa bohuslänska underligheter. Tomas humor var en ständig källa till glädje. Dessutom var vi arbetskollegor på samma institution.

LÄS MER: Tomas Forser tar farväl av Sven Lindqvist

Gunnar D Hansson har lite svårt att beskriva Tomas Forser men gör ändå ett försök.

– Det var alltid en mäktig stimulans att träffa Tomas. Han var skarp, analytisk men på samma gång med en väldigt sensibel känsla för människor och mänskliga särdrag som var sällsynt. Det är en stor förlust av en nära vän som hade väldigt många egenskaper som man kunde beundra.

Gunnar D Hansson lyfter också Tomas Forsers breda kunskap.

LÄS MER: Tomas Forser om Fjällbackadottern Hilma Angered-Strandberg

– Han hade en ovanlig bredd när det gällde kultur, litteratur, konst, debatt, som är mer än sällsynt och som man saknar. Det är icke för icke som blev han kulturchef på GP. En värdig efterträdare till Sune Örnberg.

GP:s förra kulturchef minns sin kollega

Även Mikael van Reis har varit kulturchef på GP och har ljusa minnen av sin kollega.

– Vi arbetade tillsammans på kulturredaktionen där han var chef under några år. Han blev en vän som man kunde ha olika uppfattningar med och det resulterade i generösa och intensiva diskussioner om litteratur, idéer, teater ... om allt. Han hade det där historiska djupet som man själv kunde sakna. Få hade en sådan referensram.

– Tomas skrev om teater men som en sann kritiker kunde han skriva om i stort sett allt – och särskilt värdefullt om just litteraturkritikens historia. Han kunde vara bister i sin integritet, men på en sekund också vara den allra mest tillmötesgående och muntra att samtala med. Nu är saknaden kvar, säger Mikael van Reis.

”En gentleman med glimten i ögat”

Margareta Sörenson, kritiker i Expressen, har varit Tomas Forsers kollega i decennier, men på en armlängds avstånd. Forser skrev också han teaterkritik i Expressen och de två deltog i jury-arbeten och i olika samtal inför publik om teater, teaterkonsten och teaterkritiken. Margareta Sörenson bjöds också in som en av skribenterna till “Ny Svensk Teaterhistoria”.

– Hans kunskapsbank var en stor tillgång, och det var alltid roligt och givande att diskutera texter, perspektiv och utblickar med Tomas. Han var akademisk utan att glömma vikten av att skriva läsligt och fängslande. I arbetet med “Ny Svensk Teaterhistoria” var han idealisk i att hantera de många skribenterna och deras egon samtidigt som han höll sig till planen för både tid och pengar. Det var imponerande, och när vi vek ihop alla papper för dagen mötte alltid en gentleman med glimten i ögat som jag varmt uppskattade, säger hon.

Tog sin uppgift som kritiker på allvar

Även teaterkritikern Maria Edström minns Tomas Forser från otaliga föreställningar där de stötte på varandra i arbetet.

Hon recenserade Forsers bok “Faustbrev. Tankar om en klassiker” för GP 2018 och minns hur han beskrev en föreställning som hon aldrig sett, men gjorde det så intressant och varierat att det kändes som hon var i publiken.

– Han kunde binda ihop så många trådar kring en uppsättning och teoretisera kring teaterns liv och kritiken på ett sätt man inte ser så ofta längre. I dag blir det ofta lite mer boxartade debatter där man bara ska knocka varandra, utan att gå ner i eller diskutera estetiska frågor om teatern mer på allvar.

Bidrog med uppmuntran och goda råd

För GP:s teater- och litteraturkritiker Mikaela Blomqvist har Tomas Forser varit en mentor. Delvis som lärare i en kurs i litteraturkritik, men framförallt var det han som ledde henne till att börja skriva kritik i GP.

– Jag var väl 21 år gammal när han hjälpte mig så att jag fick börja skriva för Göteborgs-Posten. Det hade jag aldrig fått för mig att göra utan hans stöd. Det har betytt oerhört mycket.

– Sedan har han genom åren gett mig många goda råd och uppmuntran.

Har det varit viktigt?

– Definitivt. Man är så ensam när man skriver kritik och det har varit viktigt att få ha Tomas att diskutera med.

Mikaela Blomqvist lyfter fram Tomas Forsers kunnighet om och engagemang för teatern.

– Teatern är så flyktig som genre. För mig var det såklart roligt att höra honom berätta om tidigare decenniers teater.

Arbetade med en antologi ihop

GP:s dans- och teaterkritiker Lis Hellström Sveningson har haft en relation till Tomas Forser sedan hon flyttade till Göteborg 1979 och hade honom som lärare då hon läste litteraturvetenskap. Hon arbetade också intensivt med Forser för bara ett år sedan, med antologin “På scenen” som handlar om teatern och scenkonsten i Göteborg de senaste 100 åren.

– Det var roligt och lärorikt på alla sätt, Tomas var så kunnig och jag är jätteglad att jag fick vara med om det samarbetet. Han har lämnat så mycket efter sig, han skrev inte bara kritik utan även om kritik både av teater och litteratur. Jag önskar att han hade kunnat göra ännu mer, säger hon.

Tomas Forser blev 77 år.

Tomas Forser

  • Föddes 1943.
  • Doktorerade 1976 med sin avhandling ”Bööks 30-tal: En studie i ideologi” som behandlade den omdebatterade litteraturkritikern Fredrik Böök.
  • Har forskat kring litteraturkritik och litteratursociologins framväxt i Sverige, men även flitigt debatterat forskningspolitik och humaniorans försvagade ställning inom universitetsvärlden.
  • Var på 1980-talet dramaturg vid Folkteatern i Gävleborg och på 1990-talet kulturchef på Göteborgs-Posten. Var även en av tidningens mest uppskattade litteratur- och teaterkritiker.

Källa: ne.se samt Göteborgs-Posten

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.