Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
I uppsättning efter uppsättning har Mattias Andersson vågat lita på sin publik och utgått från att scenens lek och allvar är för alla. Bild: Cleis Nordfjell

Kommentar: Mattias Andersson har vågat lita på publiken

När Mattias Andersson lämnar Göteborg för att bli konstnärlig ledare på Dramaten förlorar Backa teater sin mest spännande kraft. Ett tungt ansvar läggs nu på Folkteatern och det som finns kvar av de fria grupperna, skriver Tomas Forser.

Förra året förlängde Mattias Andersson sitt uppdrag som konstnärlig ledare av Backa Teater på Lindholmen, ett uppdrag som han haft sedan 2006.

Där i nytt teaterhus gjorde han 2007 ett av stadens mest intressanta teaterprojekt, "3 x Brott och straff", som vände sig till tre målgrupper och åldrar.

1998 skedde diskoteksbranden vid Backaplan och 63 ungdomar omkom. Det blev plats för de svåraste av frågor i en segregerad stad.

LÄS MER: Mattias Andersson ny chef på Dramaten

This is my city, säger Mattias Andersson i en kort video där han presenterar Backa Teater. Den verksamhet och inriktning som Mattias Andersson stått för på nybyggda Backa Teater är den mest intressanta i 2000-talets Göteborg.

Bara det att börja med "Brott och straff"! En klassiker...

Det blev tre urpremiärer på samma dag. Alla ställde de frågor om hur vi lever våra liv och de gjorde det med förtroende för sin publik. Mattias Andersson tog hand om största delen av projektet i en idérik bearbetning av Dostojevskijs roman och aktualiserade grundläggande existentiella frågor. Ordet "förlåt" återkom på scenen i varsam form. När Raskolnikov uttalade det som en bön i uppsättningens slutbild har publiken tagit vägen till försoning via våld och död.

Jag gick därifrån och tänkte att Backa Teater kommer att vara en ledande teater framöver.

I uppsättning efter uppsättning har Mattias Andersson vågat lita på sin publik och utgått från att scenens lek och allvar är för alla. Där har funnits en vacker naivitet i hans projekt. Den har blivit rikligt belönad av publiken.

LÄS MER: Dramatens val av Mattias Andersson hyllas

Nu lämnar Mattias Andersson staden och dess teater förlorar sin mest spännande kraft. Göteborgs Stadsteater får nu försöka legitimera sig konstnärligt på annat vis och med andra krafter. Det blir svårt. Ett tungt ansvar läggs nu på Folkteatern och det som finns kvar av de fria grupperna.

Mattias Andersson till Dramaten som konstnärlig ledare. Går det ihop, tänker jag. Men han känner huset och ensemblen och jag har sett honom göra uppsättningar med tydlig konstnärlig signatur också där. Dostojevskijs "Idioten" gick han i land med häromåret. Och "The Mental States of Sweden" lär han fortsätta att loda och undersöka med sin tilltro till både klassiker och samtid.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.