Den trendiga influencern Josefin i skräckfilmen ”Feed” spelas av Sofia Kappel.
Den trendiga influencern Josefin i skräckfilmen ”Feed” spelas av Sofia Kappel. Bild: Nordisk film

Maria Domellöf-Wik: Smartare skräck åt folket kan rädda svensk film

Fler unga ska lockas se svensk film med hjälp av influencers – både bakom och framför kameran. ”Feed” blev en succé, nu upprepas konceptet. Men regissörerna får gärna göra mer än bara ”Scream” på svenska, skriver GP:s filmredaktör Maria Domellöf-Wik.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

”Ge oss mer genrefilm på svenska!” skrek en lycklig Molly Nutley på Guldbaggegalan. Tillsammans med gänget bakom skräckfilmen ”Feed” hade hon just äntrat scenen för att ta emot publikens pris.

Hennes analys där och då – mitt i lyckoruset – stämmer faktiskt precis med Filminstitutets slutsatser i rapporten ”Varför når inte svensk film en större publik?” (2020).

Där konstateras att unga mellan 15 och 24 år är de som tittar mest på film. De föredrar amerikansk film framför svensk. Visuellt och välproducerat ska det vara, och igenkänning har blivit allt viktigare.

Svenska filmare borde därför göra mer ”värdefull film” i genrer som attraherar unga, slår rapporten fast.

ANNONS

Komedi, action, äventyr, fantasy och science fiction lockar fler tittare än andra genrer, enligt institutets egna noteringar. Just dessa genrer är dock underrepresenterade inom svensk film. Samtidigt är drama och dokumentär starkt överrepresenterade – trots att de inte i lika hög grad efterfrågas.

Nu görs försök att rätta till detta uppenbara feltänk.

Komedin ”Triangle of sadness” blev en internationell snackis på såväl Cannesfestivalen som Oscarsgalan.

”UFO Sweden” var ett ambitiöst försök att göra svensk science fiction som visserligen inte lyckades helt – men specialeffekterna höll Hollywoodklass.

”Feed” är den svenska skräckfilm som lockat i särklass mest publik någonsin. Redan första helgen sågs den av 40 000 personer. Kreativ producent är Joakim Lundell, känd som Youtubeprofilen och influencern Jockiboi.

Publiken får där möta en ny grupp influencers, nu dessutom spökjägare, som planerar att sända live från ett hemsökt hus.

Så kretsar filmen också kring en grupp influencers som åker på lyxcamping – och ställs inför ett yttre hot. I vattnet lurar något bortom sociala media-flödet och alla uppdateringar. Något som kan vara livsfarligt på riktigt.

”Feed” är den första i en rad skräckfilmer Nordisk film nu gör i samarbete med Scandinavian content group.

I höstas spelade bolagen in rysaren ”Karusell” på Liseberg med liknande upplägg som ”Feed”. En grupp tonåringar bjuds där in till en privat smygpremiär av halloween på Liseberg. Det som börjar som en kul grej slutar i rena skräckupplevelsen.

ANNONS

För en knapp månad sedan började Joakim Lundell spela in ytterligare en skräckfilm, ”Canceled”, där greppet upprepas en tredje gång.

Publiken får där möta en ny grupp influencers, nu dessutom spökjägare, som planerar att sända live från ett hemsökt hus. Det paranormala kommer att betonas särskilt och för regin svarar Oskar Mellander som gjorde ”Andra sidan”.

Att svensk skräckfilm får ett sådant uppsving är kul, och det är inget fel på jump scare, paranormal aktivitet och hemsökta hus. Ändå känns det lite slött och vi har sett det mesta förut.

I USA har Jordan Peele (”Get out”, ”Us”, ”Nope”), Ari Aster (”Hereditary”, ”Midsommar”, ”Beau is afraid”) med flera filmskapare lyckats förnya skräckfilmen – utan att förlora publiken. Tvärtom.

De kryddar sin skräck med samhällssatir och politisk undertext, och gör genren mer angelägen – och skrämmande – än på länge.

Så de svenska regissörerna får gärna skärpa blicken och ge oss mer än bara nästa ”Scream” på svenska.

Läs mer på GP Kultur:

LÄS MER:Tv-thrillern ”Doktrinen” spelas in i GP-huset

LÄS MER:HBO-serien ”The Idol” kritiseras – kallas ”skruvad tortyrporr”

LÄS MER:Konst AB är sköna snubbar som kan räkna med gapflabb

Missa inga recensioner från GP Kultur

Nu kan du få alla våra filmrecensioner direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Filmrecension. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS