Filmrecensionav Maria Domellöf-WikRecension: ”Sommarljus och sedan kommer natten” i regi av Elfar AdalsteinsKustbyn blir ett mikrokosmos fullt av originella skrönor.
Filmrecensionav Jonathan BengtssonRecension: ”IF – låtsaskompisar” i regi av John KrasinskiFamiljeäventyret vill så väl att Jonathan Bengtsson börjar längta efter ondska.
Filmrecensionav Mats JohnsonRecension: ”Furiosa” i regi av George MillerDueller på liv och död i nya Mad Max-filmen.
Filmrecensionav Mats JohnsonRecension: ”Immaculate” i regi av Michael MohanNunnan Cecilia känner sig allt mer livrädd i klostret medan sadismen tilltar.
Filmrecensionav Maria Domellöf-WikRecension: ”Drömmen lever vidare” i regi av Robert GuédiguianFranske Robert Guédiuian fortsätter engagerat att skildra Marseilles arbetarklass.
Filmrecensionav Mats JohnsonRecension: ”Nattvakten –Demons are forever” i regi av Ole BornedalInget fel på danska demoner, men regissören har gjort det här förut – och bättre.
Filmrecensionav Mats JohnsonRecension: ”Goodbye Julia” i regi av Mohamed KordofaniDramat som utspelar sig mitt i den sudanesiska konflikten kunde sagt så mycket mer.
Filmrecensionav Mats JohnsonRecension: ”Chimären” i regi av Alice RohrwacherAlice Rohrwacher skapar ett eget filmiskt universum, med udda berättargrepp.
Filmrecensionav Hynek PallasRecension: ”Kingdom of the planet of the apes” i regi av Wes BallTrots klen intrig är civilisationskritiken intakt i ”Kingdom of the planet of the apes”.
Filmrecensionav Maria Domellöf-WikRecension: ”The mother of all lies” i regi av Asmae ElMoudir34-åriga Asmae ElMoudir bearbetar barndomens trauman i ”The mother of all lies”.