Jeff Werner: Skandal att låta Göteborgs-koloristiskt verk rivas

När den nya konsthögskolan ska byggas vid Götaplatsen rivs delar av Artisten. Där finns det offentliga verket "Dansen” av Göteborgskoloristen Nils Nilsson. Det är skandal att det inte tas om hand, menar konstvetaren Jeff Werner.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Nästa år visas en utställning om Göteborgskoloristerna på Göteborgs konstmuseum. När den öppnar har sannolikt det enda offentliga Göteborgskoloristiska konstverket i staden rivits: ”Dansen” av Nils Nilsson.

Bakom beslutet ligger Göteborgs universitets konstnärliga fakultet. Det är på alla plan en skandal.

Vid några sällsynta tillfällen i historien har Göteborgskonsten blivit en nationell angelägenhet, en del av Sveriges konsthistoria. Ett sådant var när Göteborgskolorismen trädde fram med sitt färgexpressiva måleri på 1930-talet. Än i dag förknippas koloristerna starkt med staden Göteborg.

Målningen tillkom 1935, precis när koloristerna slog igenom nationellt. Den är en lyrisk bild av ungdom och uppbrott som ursprungligen gjordes för aulan i Högre Allmänna Läroverket för flickor nära Götaplatsen. Många av dem som gått på skolan har under åren berättat för mig hur väggmålningen blev ett tillfälle till att låta tanken vandra i väg när vardagen kändes tung. Som fresk är den unik. Det mesta av vad koloristgenerationen gjorde var stafflimålningar i begränsade format.

ANNONS

Problem har dock uppstått eftersom den konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet inte vill ha verket.

När läroverket omformades till en del av Artisten, Högskolan för scen och musik 1992, löstes bevarandefrågan genom att väggen på vilken ”Dansen” är målad blev en del av en dansstudio. Den nya placeringen blev minst lika bra som den gamla. Flera av Göteborgs dansare och koreografer har intygat sin kärlek till väggmålningen, som i sitt nya sammanhang fick helt nya betydelselager.

Nu ska byggnaden där ”Dansen” finns rivas för att ge plats för Nya konst där HDK-Valand och Högskolan för scen och musik ska flytta ihop. Fastighetsägaren Akademiska Hus vill att fresken ska bevaras och har erbjudit sig att flytta den till en ny vägg. Det finns många väggar i den nya byggnaden och i universitets alla andra hus. Att flytta fresker är en väl beprövad teknik men innan arbetet påbörjas bör en ny plats vara utsedd.

Problem har dock uppstått eftersom den konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet inte vill ha verket. Det är svårt att föreställa sig en mer monumental historielöshet än den universitet nu uppvisar! Målningen knyter ju samman de delar som ingår i Nya konst: Valand, HDK och scenkonsten.

Det är ju inte bara så att Göteborgskolorismen föddes på Valands målarskola, att skolan då låg inrymd bakom Konsthallen mittemot blivande Nya konst vilket gör platsen given för ”Dansen”, samt att freskomåleri var något som de unga Göteborgsmålarna studerade på Slöjdföreningens skola (nuvarande HDK). Det är dessutom så att Nils Nilsson själv var föreståndare för Valands målarskola 1938-1947. Den konstnärliga fakulteten vill alltså radera en del av sin egen historia.

ANNONS

Om inte konstmuseet agerar kommer konstverket snart rivas.

Ställd inför universitets totala brist på förståelse för verkets historiska betydelse för Göteborg och efter år av försök till förhandlingar har Akademiska Hus vänt sig till Göteborgs konstmuseum. Museet står inför en total om- och nybyggnad och en vägg för målningen borde därför inte vara något problem att reservera.

Också den lösningen skulle vara ett sätt att knyta ihop historien. Det var till museet som de unga Göteborgskoloristerna allt som oftast knallade över från skolan för att låta sig inspireras av bland andra Pierre Bonnards ”Jakten”. Mer specifikt var det också konstmuseets legendariska chef Axel Romdahl som agerade för att Nils Nilsson skulle få uppdraget att utföra fresken. Romdahl verkade i många sammanhang för att sprida konst i skolor och samlingslokaler. Om inte konstmuseet agerar kommer konstverket snart rivas.

All heder åt Akademiska Hus som gör sitt bästa i denna för Göteborg annars så pinsamma historia. All skam åt universitetets konstnärliga fakultet som uppvisar en skrämmande historielöshet och ett isande förakt för platsens själ och stadens konsthistoria. Som en liten kompensation för sitt bisarra agerande borde universitet åtminstone hjälpa till att hitta en ny lokal för ”Dansen” innan grävskoporna sätter tänderna i verket.

Läs mer i GP Kultur:

ANNONS

LÄS MER:Grönt ljus för omdebatterade Nya Konst vid Götaplatsen

LÄS MER:Konsthallen flyttar till Gamlestaden

LÄS MER:Delar av Artisten rivs när Götaplatsen förvandlas

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS