Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Maten var uppäten. Vattnet tog slut. Det var otäckt trångt. Robyns nio timmar långa festival blev en plågsam upplevelse för många. Att anmäla arrangören till ARN har varit nyckeln för att få pengarna tillbaka. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Glädjebeskedet: Pengarna tillbaka efter Robyn-kaoset

Publikens ilska sjöd efter Robyns havererade endagsfestival i somras. Nu har arrangören Woah Dad börjat betala tillbaka biljettpengar. Nio av tio ARN-anmälare har fått ersättning, trots att deras ärenden aldrig tagits upp i nämnden.

Sociala medier kokade av ilska efter endagsfestivalen "Smash fest x Robyn" på Sjöhistoriska i Stockholm den 17 augusti i år. Mat och dryck tog slut och många upplevde att det var otäckt trångt på området, där 22 000 personer försökte hålla ut i väntan på huvudakten Robyn.

– Vi tar kritiken på fullt allvar. Det är uppenbart saker som vi behöver se över och vi måste få utvärderingen klar så att vi får all fakta på bordet innan vi tar beslut till åtgärder, sade arrangören Woah Dads vd Niklas Lundell till SVT då.

ARN-anmälan tog skruv

Sedan hände ingenting. GP har tidigare skrivit om besökarnas ilska över att Woah Dad inte svarade på mejl med klagomål och krav på återbetalning. Bolaget arrangerar några av landets största konserter och festivaler, bland annat Håkan Hellström på Ullevi nästa sommar.

LÄS MER: Ilskan mot Woah Dad efter Robyn-kaoset kokar än

GP har varit i kontakt med de tio konsertbesökare som anmält Woah Dad till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Anmälan tog skruv. Nio av tio fick pengar tillbaka (hela eller halva beloppet) så snart Woah Dad fått kännedom om anmälan. Den tionde föll på att hon inte hade betalat biljetten själv och därför inte hade kvitto på köpet.

– Jag är nöjd över att jag fick pengarna tillbaka, men missnöjd över att jag fick dem först när jag anmält Woah Dad till ARN. Innan dess verkade de helt ointresserade av att få feedback samt erbjuda kompensation, säger Malin Smith, som ersatts för sina två biljetter.

Så fungerar anmälan till ARN

Först måste du ha reklamerat varan/tjänsten direkt till företaget, till exempel via mejl. Företaget måste få viss tid på sig att svara, tumregeln är fyra veckor.

Om du då inte fått svar, eller blivit nekad ersättning, kan du göra en anmälan till ARN, enklast via webbformulär på www.arn.se. Där finns också mer information om hur du går tillväga.

Du kan anmäla upp till ett år efter att du första gången klagade till företaget.

Motkravet: Avskriv anmälan

Motkravet från arrangören var att anmälan skulle avskrivas. Inget av dessa fall kommer alltså att tas upp i nämnden. Helena Demner, som också ersatts fullt ut, uppmanar alla som är missnöjda att göra en ARN-anmälan.

– Att anmäla enbart till arrangören har uppenbarligen inte hjälpt, så jag rekommenderar att man anmäler till ARN för att få tillbaka sina pengar. Jag har en kollega som enbart anmälde och begärde återbetalning av Woah Dad och han har inte fått några pengar tillbaka, ej heller någon återkoppling, säger hon.

LÄS MER: Robyn-festival anmäld till Konsumentverket

GP har också varit i kontakt med konsertbesökare som har reklamerat biljetterna till arrangören, men inte fått ersättning. Gemensamt för dessa är att de inte gjort en ARN-anmälan.

Arrangören Woah Dad väljer att svara på GP:s frågor via mejl.

Varför har Woah Dad valt att ersätta de som gjort ARN-anmälan?

"Vi har bra dialog med ARN och samtliga fall är hanterade eller under hantering. Vi kommenterar ej enskilda fall."

Varför har Woah Dad valt att inte ersätta de som endast klagat direkt till er?

"Vi har kompenserat ett flertal personer utifrån deras unika situation, däribland personer som hört av sig direkt till oss. Vi kommenterar inte enskilda fall."

Vad har Woah Dad lärt sig av problemen kring Robynfestivalen?

"Vi tar med oss lärdomarna från det här till alla våra kommande evenemang. Under de månader som har gått sedan spelningen vid Sjöhistoriska har vi blivit en del av FKP Scorpio-familjen och därmed blivit ett mycket större team med stor kompetens och erfarenhet. Vi har tagit till oss all kritik, samt gjort handlingsplan och skapat nya rutiner och strukturer kring mat och dryck."

"Känns värdelöst"

Gustav Aspengren, som först nekades ersättning men fick hela beloppet tillbaka efter ARN-anmälan, är dock inte lika hoppfull inför framtida Woah Dad-arrangemang.

– Jag är nöjd med den ekonomiska ersättningen, men vetskapen om att Woah Dad troligen kommer arrangera fler amatörmässiga och överprissatta evenemang gör att det ändå känns värdelöst, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.