Sanna Samuelsson: Ekokonst på Korsvägen gör inte en fluga förnär

Ny konst på Korsvägen. Efter Goldin & Sennebys inställda verk ”Evig anställning” blir det Henrik Håkansson som får ta över stafettpinnen, med ”naturen, insekter och andra biotoper”. Ekokonst har blivit det mest harmlösa man kan ägna sig åt, konstaterar GP:s Sanna Samuelsson.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

En gång hamnade jag i en diskussion om offentlig konst med en bekant. ”Det kan vara jättespännande”, hävdade jag med gäll röst, medan min bekanta sa: ”Du menar sån intetsägande konst som finns på sjukhus?” och skrattade gott.

Jag vill gärna stå fast vid min hållning, men måste medge att den fick sig en törn när Statens konstråd tvingades lägga ner ”Evig anställning”, Goldin & Sennebys uppmärksammade konceptverk som planerats till den nya Västlänken-stationen vid Korsvägen, något GP Kulturs Maria Domellöf-Wik avslöjade förra året. Besvikelsen var stor, Emanuel Karlsten skrev till exempel på samma kultursida: ”Dödsbeskedet för konstverket ”Evig anställning” får mig att vilja ge upp om livet. I alla fall Göteborgslivet.”

ANNONS

Ja, inte för att vara dramatisk, men det kändes som att Göteborgs offentliga rum blev (ännu) lite mer avförtrollat.

Nu har det annonserats att skissförslagsmöjligheten har gått till konstnären Henrik Håkansson. Det är inget nytt namn i Göteborg, han fick Sten A Olssons Stiftelse kulturstipendium 2011. Förslaget innehåller ”flera utvecklingsnivåer med stora förutsättningar att resultera i en mångdimensionell poetisk gestaltning som riktar uppmärksamheten mot naturen, insekter och andra biotoper samt kan bidra till att binda samman den inre och yttre miljön”.

Denna nyhet sätter också fingret på fenomenet ekokonst. Det har med tiden blivit det mest harmlösa man kan ägna sig åt. ”Naturen, insekter och andra biotoper”, ja, vem kan reta upp sig på detta?

Det är ingen lätt uppgift Håkansson har framför sig, rent arbetsmässigt. Man kan föreställa sig att kraven på konstnären är rätt rigida, från alla håll, efter debaclet kring Goldin & Senneby, som också krävde staten på 2 miljoner kronor i ersättning för bland annat renomméskada.

Denna nyhet sätter också fingret på fenomenet ekokonst. Det har med tiden blivit det mest harmlösa man kan ägna sig åt. ”Naturen, insekter och andra biotoper”, ja, vem kan reta upp sig på detta? Ingen, och det är nog tanken också, från statens håll. Håkansson har förvisso hållit på med detta länge så det är ju inte hans fel, men faktum kvarstår. Vill du undvika att uppröra, ta in lite natur. Det gör inte folk upprörda eller irriterade, tvärtom, det kanske till och med får dem att fälla en liten, liten tår, på väg till shoppingturen i Nordstan.

ANNONS

Håkansson har redan skapat ett offentligt verk för Statens Konstråd, som invigdes 2018. Det storskaliga verket ”A Tree Reflected (Malus sylvestri)” finns på Frescati utanför Biologiska institutionen i Stockholm. Dess spegelytor är sedermera tänkta att inlemmas i den växande vildapeln i dess mitt, vilket säkert kan bli fint. Men någon ”Evig anställning” är det ju inte.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Är det goda livet att leva ensamma tillsammans?

LÄS MER:SJ visar att nedskärningar inte är vägen framåt

LÄS MER:Recension: ”Blomsterdalen” av Niviaq Korneliussen

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS