Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/12

Artscape gör flera nya jättemålningar i Göteborg

Stora muralmålningar vid Stigbergstorget, Skanstorget, Valhalla IP, Götaplatsen och Jättestensskolan i Kyrkbyn. Dessutom en flyttbar skulptur. Det är vad Göteborg får när Malmöbaserade konstgruppen Artscape nu återvänder till staden.

2016 fick Göteborg 22 nya offentliga konstverk runt om i staden. Enorma porträtt i Frölunda, 3D-skapelse på Andra långgatan, muralmålning vid Kungsportsplatsen.

Projektet var en del av 400-årsjubileumet och ett samarbete mellan Göteborg & Co och Artscape, en ideell organisation i Malmö som arbetar med gatukonst. Nu är det dags igen och den här gången ska sex nya verk skapas.

– Det blir nya konstnärer men samma typ av konst, säger Daniel Wakeham, en av Artscapes grundare.

Vilka konstnärer då?

– Vi håller det hemligt än så länge men vi har en riktigt spännande lineup. Som alltid i Artscapes projekt blandar vi internationella och lokala konstnärer. Men eftersom det är ett jubileumsprojekt har vi den här gången valt att de internationella konstnärerna ska komma från Göteborgs partnerstäder.

LÄS MER: Konst för miljoner förstörs och försvinner – "är helt förkastligt"

Konstnärerna får fullständig frihet

Ambitionen är att få de nya konstverken på plats till jubileumsdagen den 4 juni, men med tanke på coronarestriktioner och inreseförbud är risken för förseningar stor. Totalt får allt kosta 1,5 miljoner, men då ingår också fler gatukonstprojekt.

– Vi kommer att presentera lite mer senare i år, säger Mia Samuelsson, konstnärlig ledare på Göteborg & Co.

Först ut ska gatukonstnärerna angripa Stigbergstorget, Skanstorget, Valhalla IP och Elite park avenues byggnad uppe vid Götaplatsen.

Vid Jättestensskolan i Kyrkbyn kommer dessutom eleverna att få vara med och skapa konsten. Sen bjuds även allmänheten in till att konstruera en flyttbar skulptur som inte är låst till en specifik plats i Göteborg.

– Det är kul att konstnärerna får ta plats i det offentliga rummet på ett positivt sätt. Det häftiga med att jobba som vi gör är att det når alla. Man måste inte söka upp det på ett museum eller i ett galleri, säger Daniel Wakeham.

LÄS MER: Jan hittade ett bortglömt konstverk på Guldheden

Hur fria är konstnärerna? Jag tänker att i ett slutet galleri kan du ta dig an svårare ämnen. Men en stor muralmålning över psykisk ohälsa kanske inte skulle vara så lämplig där människor inte kan värja sig?

– De är helt fria. I alla våra projekt kämpar vi stenhårt för den konstnärliga friheten. Vi visar inga skisser på förhand. Sen styr Artscape projekten i rätt riktning genom valet av konstnärerna och ytorna.

Grundarna av Artscape, Tor Hedendahl och Daniel Wakeham, står framför australiensaren Rones målning, ett porträtt av en kvinna i blå toner, på ett av de två trettonvåningshus på Mandolingatan i Frölunda. Tor Hedendahl bär ljusblå jacka, rutig skjorta och hatt. Daniel Wakeham har en mörkblå sweatshirt och en svart keps, samt ett par gråa shorts i mjukistyg. I bakgrunden syns avspärrningarna för målningen och en lyftkran.
Arkivbild 2016. Grundarna av Artscape, Tor Hedendahl och Daniel Wakeham, framför australiensaren Rones målning i Frölunda. Det är ett av 22 verk som skapades 2016, i vad som då var Skandinaviens största gatukonstprojekt. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Konstverken håller i tjugo år

Den som tänker på offentlig konst får kanske upp en staty i huvudet. Möjligen är det en avbildning av en kung som har stått på samma torg så länge som någon kan minnas.

LÄS MER: Här är Göteborgs konstverk som försvunnit eller förstörts

Med Artscapes projekt ser det annorlunda ut. Det ligger i gatukonstens natur att vara förgänglig förklarar Daniel Wakeham och påpekar att målningarna som uppförs i dag ska hålla i tjugo år utan någon behandling. För projekten ser Artscape alltid till att söka tillfälliga bygglov, men i många fall brukar fastighetsägarna själva gå vidare i efterhand och se till att göra dem permanenta.

Det är dock inte alla som överlever så länge. Britten Cityzenkanes skulpturala verk på Andra långgatan försvann strax efter uppförandet då Wallenstam skulle bygga om. Dessutom är jättemålningarna på de 13 våning höga byggnaderna längs Mandolingatan i Frölunda, av konstnärerna Rone från Australien och Jarus från Kanada, hotade av fastighetsägarens renoveringsplaner.

– Vi har en konstant dialog med alla fastighetsägare. Men konstnärerna är väldigt vana vid att det de gör försvinner. Och jämför man med andra länder har de väldigt lång livslängd här, säger Daniel Wakeham.

LÄS MER: Fler skulpturer av Evert Taube än av historiska kvinnor

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.