Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Maten tog slut. Drycken tog slut. Det var otäckt trångt. Nu har över 90 personer anmält arrangören Woah Dad till ARN efter kaoset på Robyn-festivalen i Stockholm i somras. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Över 90 anmälningar mot Woah Dad efter havererade Robyn-festivalen

Efter kaoset på sommarens Robyn-festival har sammanlagt 91 anmälningar kommit in till ARN. Arrangören Woah Dad har ersatt ett tiotal besökare, men det är oklart hur företaget nu ska gå vidare.

GP har tidigare skrivit om efterspelet till endagsfestivalen "Smash fest x Robyn" på Sjöhistoriska i Stockholm den 17 augusti i år. Mat och dryck tog slut och många upplevde att det var otäckt trångt på området, där 22 000 personer försökte hålla ut i väntan på huvudakten Robyn.

Mängder av besvikna besökare krävde pengarna tillbaka från arrangören Woah Dad, men det var svårt att överhuvudtaget få svar. Några fick avslag i stil med att "biljetter inte återlöses med mindre än att hela evenemanget blivit inställt".

LÄS MER: Ilskan mot Woah Dad efter Robyn-kaoset kokar än

Så fungerar anmälan till ARN

Först måste du ha reklamerat varan/tjänsten direkt till företaget, till exempel via mejl. Företaget måste få viss tid på sig att svara, tumregeln är fyra veckor.

Om du då inte fått svar, eller blivit nekad ersättning, kan du göra en anmälan till ARN, enklast via webbformulär på www.arn.se. Där finns också mer information om hur du går tillväga.

Du kan anmäla upp till ett år efter att du första gången klagade till företaget.

När tio arga besökare anmälde Woah Dad till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, började saker hända. Nio av tio fick snabbt hela eller halva biljettpriset tillbaka av arrangören, i utbyte mot att anmälan togs tillbaka och därmed aldrig kom upp i nämnden.

– Att anmäla enbart till arrangören har uppenbarligen inte hjälpt, så jag rekommenderar att man anmäler till ARN för att få tillbaka sina pengar, sa besökaren Helena Demner, som ersattes fullt ut, till GP.

LÄS MER: Glädjebeskedet: Pengarna tillbaka efter Robyn-kaoset

Våg av nya ARN-anmälningar mot Woah Dad

Efter att detta blev känt har det kommit in ytterligare 81 anmälningar till ARN.

– Det är ovanligt många. När det gäller konserter så är det väldigt sällsynt. Det senaste jag kan påminna mig var en Dolly Parton-konsert i Malmö 2008 då vi fick in cirka 40 anmälningar, säger ARN:s chef Marcus Isgren.

Den gången klagade folk på undermåligt ljud och nämnden kom fram till att en skälig ersättning var 30 procent av biljettpriset.

I fallet med Robyn-festivalen handlar anmälningarna om brist på mat och dryck på området, samtidigt som ingen fick ta med sig föda in och den som lämnade festivalen inte fick återvända. Många kände sig nödgade att gå därifrån utan att ha sett huvudakten Robyn.

Marcus Isgren vill inte förekomma ARN:s arbete, men säger att de första ärendena ska tas upp i nämnden i början på nästa år.

– Vi handlägger det som allt annat, kommunicerar med både företag och konsument och sedan prövar vi det. Vi försöker också samla och hålla ihop ärenden som gäller samma evenemang.

Anmälan fungerar som påtryckningsmedel

Ett problem han ser är att vissa anmälare inte har klagat hos företaget först.

– Då kan vi inte pröva ärendet, utan det blir avvisat. Då får man börja om och klaga hos företaget, som ska få några veckor på sig att svara. Om man sedan inte fått någon respons kan man anmäla till oss. Ett uteblivet svar är också ett svar.

LÄS MER: Robyn-festival anmäld till Konsumentverket

I fallet med Woah Dad och Robyn-festivalen tycks anmälan i sig ha fungerat som påtryckningsmedel för att få ersättning. Flera anmälare som GP talat med har fått pengarna tillbaka trots att deras ärenden avvisats av ARN.

– Jag tycker inte att man ska använda myndigheten som brevlåda. Samtidigt är det ganska vanligt att företag och konsumenter träffar en överenskommelse i och med att anmälan kommit in. Så blir det ofta inför förhandlingar i vanliga domstolar också, säger Marcus Isgren.

Finns det någon praxis för hur nämnden hanterar misslyckade konserter?

– Någon tumregel finns inte, man får göra en bedömning i varje fall. Många gånger blir det avslag för det är ord mot ord, till exempel om ljudet var okej eller inte. Där står vi ofta utan bevisning. Det är nästan alltid den som påstår något som måste bevisa det.

Joel Borg, en av medgrundarna till Woah Dad, skriver i en kommentar till GP:

"Vi kommer att behandla alla ARN-anmälningar och folk som har hört av sig enskilt och ordentligt, och vi kan tyvärr inte kommentera några enskilda fall. "

Skivbolaget menar också att de har vidtagit åtgärder för att se till att situationen på Robyn-festivalen inte upprepas:

"Vi har tagit till oss allt, vi har vidtagit åtgärder och sen ett par veckor tillbaka även förstärkt med ny personal och jobbar stenhårt aktivt för att alla i framtiden ska få det bemötande de kan förvänta sig."

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.