Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Ljudkonstverket ”eleven songs” på den legendariska klubben Berghain i Berlin får besökare att köa i timmar.  Bild: Markus Schreiber
Ljudkonstverket ”eleven songs” på den legendariska klubben Berghain i Berlin får besökare att köa i timmar. Bild: Markus Schreiber

Är det slutdansat för Berlin?

Sedan mitten av mars är det tyst på dansgolven i Berlin. För att inte gå under har vissa av klubbarna satsat på konst. Arvid Jurjaks går på en socialt distansierad klubbrunda.

Få hade räknat med att begreppet klubbdöden skulle få en så pass bokstavlig omsättning i verkligheten som under 2020. Sedan mitten av mars är det tyst på dansgolven i Europas främsta technometropol.

I Berlins coronaförordning har ”Tanzlustbarkeiten”, ungefär ”dansförlustelser”, varit förbjudna. För att inte helt gå under har vissa av klubbarna valt att satsa på konst. På Berghain, den tyska klubbkulturens medelpunkt, har duon tamtam uppfört ett platsspecifikt ljudkonstverk i en av klubbens mäktiga industrihallar.

LÄS MER: Det brända tiotalet

Under sista helgen förra veckan kunde det krävas över fyra timmars köande för att få tillträde. Värt det? Knappast. För trots tungt vibrerande bas och fräsande diskanter lyckades det urbana ljudlandskapet i ”eleven songs”, som verket heter, inte fylla ut kostymen.

Samma helg höll queerklubben Buttons och sexpositiva Pornceptual, två av Berlins mest hajpade fester de senaste åren, i ett evenemang på About Blank där besökarna, iklädda sina obligatoriska masker, slussades mellan performances, uppläsningar och installationer. Politikerna har nu visserligen hävt dansförbudet utomhus. Så samtidigt som ett uppförande med strapon-dildos och fluorescerande kiss pågick i ena hörnan av klubbens lummiga bakgård var det nu också möjligt att dansa på golvet i trädgårdens mitt. Men det begränsade antalet besökare och kravet på 1,5 meters avstånd skapade ändå en sorglig, haltande stämning när jag besökte stället i fredags.

Enligt Die Zeit (30/7) har klubbarna i Berlin fått sammanlagt tre miljoner euro i statligt stöd under krisen. Det räcker dock inte långt, konstaterar tidningen, som under rubriken ”Festen är slut” mer eller mindre dödförklarar klubbkulturen i den tyska huvudstaden.

Väl drastiskt?

I Berlins parker och skogsområden har det nämligen firats otaliga illegala raves under hela sommaren. Mest beryktade är de i parken Hasenheide, där tusentals samlas varje helg under oorganiserade former. Medan dessa fester stämplat stadens ungdomsgeneration som ansvarslös och ”assi”, kortform för ”asozial” – det vill säga ”dum i huvudet” – har mindre, mer diskreta sammankomster i stadens utkanter uppmanat om att hålla avstånd, bära munskydd och även upprättat gästlistor för att underlätta vid smittspårning.

Det stora utbudet av dessa fester skulle kunna markera starten på en ny era. Samtidigt stiger infektionstalen. Och när höstregnen snart sätter stopp för party i bushen och klubbarnas trädgårdar bommar igen måste ändå frågan ställas: Är det slutdansat för Berlin?

Läs också av Arvid Jurjaks:

LÄS MER: Nu maskerar sig Berlin – med stil

LÄS MER: Nu kämpar Berlins klubbliv mot undergången

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.