Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En ny dag gryr över förvaltningen i Göteborg.  Bild: KENT HALLGREN
En ny dag gryr över förvaltningen i Göteborg. Bild: KENT HALLGREN

Mark Isitt: Äntligen är det slut på stadsplanerings-farsen

Sammanslagningen av tre facknämnder till en är mycket lovande för hur Göteborg ska planeras framöver. Nu är det dags att gå fram med yxan i förvaltningen – som framstår som administrativa monster.
Det menar GP:s arkitekturskribent Mark Isitt.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Onsdag, tionde februari, 2021. En fantastisk dag för alla göteborgare. Utom möjligen politikerna i trafiknämnden och byggnadsnämnden och park- och naturnämnden. Och tjänstemännen på trafikkontoret och stadsbyggnadskontoret och park- och naturförvaltningen. Men för dig och mig, som länge undrat om vi var statister i någon friluftsfars om en besserwisserbyråkrat som snubblar från pajkastningsscen till pajkastningsscen, från Skeppsbron till Frihamnen till linbanan till Marieholmstunneln till västlänken till Hisingsbron till Kvillebäcken till Skanstorget till Götaplatsens biltvätt, då var tionde februari inget mindre än en historisk dag.

I sju år har politikerna försökt förhala beslutet. Men till slut drattade den där byråkraten på ändan en gång för mycket, de misslyckade miljoninvesteringarna blev miljardstora, och den tionde februari svingades alltså klubban, kommunstyrelsen beslutade sig för att omstrukturera Göteborgs organisation för arkitektur och stadsplanering. En omfattande omgörning vars bästa bud är detta: ovanstående nämnder försvinner och en ny instiftas, en ”Nämnd med ansvar för fysisk planering” med syfte att ”utforma bebyggelse, parker, grönområden och infrastruktur”. Med andra ord: för första gången sedan tidigt 90-tal samlas stadsplanering, trafikplanering och parkplanering inom en och samma förvaltning.

Så formas den goda staden. Av få men noga utvalda fackmän med politiskt mandat att utöva sin kunskap.

Denna treenighet framstår för de flesta av oss som fullkomligt given – hur planera attraktiv stad om man inte styr över trafikflöden och parker? Precis som det framstår fullkomligt givet att stadsbyggnadsdirektör Henrik Kant blir treenighetens Gud; du skall inga andra gudar hava jämte Kant, för börjar trafikdirektör Kristina Lindfors brumma riskerar vi få ännu fler förödande asfaltscykloner i stil med Marieholmstunnelns ramper eller ormbona som nu börjar ringla runt Hisingsbrons fästen. Göteborg är en överkörd stad, trafiken har tillåtits dominera över stadslivet. Genom omorganisationen kan den prioriteringsordningen vändas.

Min enda betänklighet är denna: enligt kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (GP, 2021-02-05) syftar omorganisationen inte till att ”göra oss av med en massa personal”. Men det hoppas jag verkligen han gör, går loss med vassaste yxan. För bara stadsbyggnadskontoret och trafikkontoret har över 800 anställda – 360 respektive 460 – framstår som administrativa monster. Särskilt jämfört med Albert Lilienbergs legendariska era som stadsplanechef (1907–1927) då man aldrig var fler än tio. I en tid då Göteborg var Sveriges snabbast växande stad, då invånarantalet steg från 100 000 till 200 000, då fattiga bodde i kåkstäder och hyreskaserner.

Lilienberg löste utmaningen genom att tänka stort, övergripande, genom att dra upp riktlinjer för hela stadsdelar – som Bagaregården, Majorna, Nedre Johanneberg med Avenyn och Götaplatsen – och överlåta åt byggherrarna att fylla i luckorna.

Så formas den goda staden. Av få men noga utvalda fackmän med politiskt mandat att utöva sin kunskap. Genom generalplaner istället för frimärksplaner. I tätt samarbete med privata aktörer.

Den tionde februari kom vi ett steg närmare det arbetssättet.

Fantastiskt.

Läs mer av Mark Isitt:

LÄS MER: Vill vi att Göteborg ska kännas som en säljfloskel?

LÄS MER: Attenius fiskar röster vid Götaplatsen

LÄS MER: Nya centralstationen kommer se ut som en vårtig galt

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.