Recension: ”Kraft” –Examensutställning för HDK-Valands kandidatprogram i konsthantverk

Dramatiskt iscensatta djur och aptitretande keramik – kandidaterna i konsthantverk gör mesta möjliga av material och tekniker, och lyckas dessutom vara konstnärligt relevanta. Boel Ulfsdotter är nyfiken på deras nästa steg.

Så har turen kommit till HDK:s kandidater i konsthantverk att under den kommande veckan låta sina verk inta Galleri Thomassen. De representerar tre olika inriktningar; keramik, smyckekonst, samt textil.

Precis som antyds i studenternas korta introduktioner har projekten i år haft sin upprinnelse i så vitt skilda ämnesområden som familjehistoria, naturupplevelser, ljudverk, känslan av kaos, eller religiös liturgi. I andra fall vill konstnären helt enkelt undersöka ett visst material, som keramikern Miriam Stråhlman gjort i form av färgglada efterrätter med aptitretande titlar som ”IckyStickyBlueyGoey”.

Eller Louise Olsson som var nyfiken på ”ett obestämt material” som kan existera i dialog med kroppen i form av broscher. Eller Cornelia Öbergs utsökta broderade smådjur och handtuftade kaniner som flankerar ett rådjur. I det sistnämnda fallet har teknikvalet och skickligheten i utförandet resulterat i att mohairgarnet faktiskt ser ut som tredimensionell päls.

Visualiseringen består av naturalistiska avbildningar av dramatiskt iscensatta djur.

Även denna gång har utställningsgruppen bestämt sig för att blanda studenternas olika tekniker i samtliga rum. Längst bort i lokalen samsas de större textila verken med keramik. Jennifer Bjarnelöfs installationsprojekt ”Jagad” ställer den obekväma frågan om ”Vem som egentligen hamnar i kläm i triangeldramat mellan vilt, boskap och människor?”. Visualiseringen består av naturalistiska avbildningar av dramatiskt iscensatta djur.

På andra väggen syns Alva Lundmarks abstrakta vävar av norrländska vintervidder upphängda i varptrådar. Genom att arbeta i enbart svart och vitt får kompositionen en tydligare visuell skärpa än om hon hade valt garner i kulörta färger. En trappa upp redovisar Diego Decont Jimenez sina upphittade föremål på olikformade pannåer. Hans sätt att placera dem i förhållande till varandra resulterar i en oväntad reliefverkan som laddar kompositionen med spänning.

Anna Alex Karlsson varierar sina berättelser utifrån betraktarens perspektiv när denne står vid ett fönster. I det ena verkat har vi blicken vänd ut mot gården, i det andra in mot köksinteriören. Hon gör det med hjälp av den mycket gamla finnvävtekniken som en gång kom österifrån och ”bara” har använts i ett par århundraden i södra Bohuslän. Resultatet blir en så kallad dubbelväv av bilder med starkt kontrasterande linjer och lite grovhuggna former. I Karlssons fall påminns jag om tecknade serierutor.

Kan man verkligen bli ännu bättre?

Kärnan i kandidatprojekten är just utforskandet av en viss teknik eller ett speciellt material. Det innebär att verkens konstnärliga nivå kommer i andra hand jämfört med hur man arbetar på masterutbildningen. Detta hindrar inte på något sätt HDK:s kandidatarbeten från att också vara fullt konstnärligt relevanta, men fokus ligger alltså i första hand på det tekniska utförandet.

Efter att ha sett resultatet blir jag därför alltid mycket nyfiken på vilka som faktiskt går vidare och satsar ännu ett par år på att bli ”mästare”. Kan man verkligen bli ännu bättre? Detta återstår att se så tipset är att börja med ett besök på årets fina kandidatutställning.

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev