I ”Kalla fakta: Undercover i trollfabriken” går en reporter undercover och avslöjar vad som sker på insidan av Sverigedemokraterna.
I ”Kalla fakta: Undercover i trollfabriken” går en reporter undercover och avslöjar vad som sker på insidan av Sverigedemokraterna. Bild: Tv4/Cmore

Emanuel Karlsten: Därför kommer inte Kalla faktas program påverka SD

Det mest oroväckande från ”Kalla fakta: Undercover i trollfabriken” är inte SD:s trollfabriker. Det är cynismen, skriver Emanuel Karlsten.

ANNONS
|

Kalla fakta avslöjade i veckan hur Sverigedemokraterna systematiskt byggt trollfabriker med nära anslutning till partiet.

Uppgifterna är nya och spektakulära, men eftersom samma ”trollfabrik” nu försöker relativisera avslöjandet är det viktigt att förklara vad som egentligen är problemet.

Låt oss först slå fast att SD inte är de enda som bedriver okonventionell marknadsföring på internet. I valet 2022 gjorde jag en genomgång som avslöjade hur Socialdemokraterna, tillsammans med S-nära tankesmedjor och fackförbund, arbetat med ett bulvanupplägg: Facebooksidor som ”Samtidigt i Sverige” och ”Sverige inför verkligheten” spred Socialdemokratisk opinionsbildning och partiet betalade minst en halv miljon kronor för att få hjälp av Facebook att sprida innehållet.

ANNONS

Facebooksidornas avsändare är däremot inte partiet, utan drivs av Tankesmedjan Tiden eller Aktuellt i politiken – båda organisationer där man får leta för att förstå deras koppling till Socialdemokraterna. Men kopplingen är inte hemlig.

Socialdemokraterna svarar på frågor, förklarar att sidorna drivs som självständiga organisationer finansierade av S-nära organisationer och att uppdraget är opinionsbildning. Man kan tycka att det är problematiskt ändå, men det är alltså här det skiljer sig mot Sverigedemokraterna.

År efter år har SD avvisat idén om att de har en trollfabrik. Det finns inget hemligt, det finns inga sidor, kanaler eller personer som drivs av partiet. Nu har TV4:s Kalla fakta infiltrerat Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning och avslöjat att de ljuger.

Hela maskineriet framstår allra mest ha syfte att härska och söndra de gemensamma spelregler som det offentliga samtalet består av.

Dels genom att partiet redan i valet 2018 anställt personer med uppgift att påverka valet, ”finnas överallt”, ”kriga i kommentarsfälten” genom vad de, enligt Kalla fakta, kallar ”memesidor”.

Dels genom att avslöja hur tätt partiets band till Youtubekanalen Riks är. Den kanal partiet tidigare sålt – och som de verkar livrädda att förknippas med – men som Jimmie Åkesson har direktkontakt med, och som nu koordinerar kampanjmaterial för att distribueras under annan flagg. Om detta vet vi ännu inte allt, eftersom det avslöjas i del 2 av Kalla faktas granskning.

ANNONS

Skillnaden är alltså hemlighetsmakeriet. Att partiet agerar i det dolda för att påverka demokratiska val.

Ändå är det cynismen som dröjer kvar starkast efter Kalla faktas reportage. Det är möjligt att jargongen är liknande på andra partiers kampanjkontor, men det som framkommer är ett djupt mörker.

Att vara programledare på Riks är enkelt, förklarar redaktören, eftersom det bara är att ”Hata på Magda” (Andersson). Och när en medarbetare ska publicera något, borde de fråga sig själva: ”Vad har det här med invandring att göra?”. Och inför en marknadsundersökning diskuteras hur den ska formuleras så partiet får ”rätt” svar.

Hela maskineriet framstår allra mest ha syfte att härska och söndra de gemensamma spelregler som det offentliga samtalet består av. I denna värld ska ingen veta att du påverkar, ingen ska ha tilltro till systemet. Sanningen är vad som bekräftar dina magkänslor.

Vilket också innebär att Kalla faktas avslöjande antagligen inte kommer få några större konsekvenser.

Om inget samtal är på riktigt – vad spelar då kritik mot samtalstonen för roll?

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Tiktok-beslutet innebär ett digitalt geopolitiskt krig

LÄS MER:Folklistan kan vara början på en ny folkrörelse

LÄS MER:Makten och pengarna kommer alltid att vinna

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS