Hyresgästerna fick ångra sin vrede mot Kapp-Ahl

Kaos i Kallebäck, jubel i Varberg, ryggdunkningar i Uddevalla och felfria byxor på Kungstorget.

ANNONS

Bildprojektet ”Västkusten förr” – ett samarbete mellan Stampen Media och västsvenska museer – fortsätter. I dag får vi glimtar av några legendariska västsvenska entreprenörer och deras verk.

Bild: Hjörnearkivet

Kapp-Ahls bråk med hyresgästerna


Bilden vid Omvägen i Göteborg visar inte bara den nya sensationen inom konfektionsförsäljningen: den 35-årige Per-Olof Ahls djärva grepp med stora partier lågpriskappor till försäljning i ett vanligt hyreshus. Den är också en bild av de andra hyresgästernas vrede. Deras hus – trappuppgångar, portar, källare – var fulla av göteborgare som stod i begrepp att köpa kappor eller som drack en kopp kaffe ur termos efter att en kappa lyckligt hade bärgats.
Några hyresgäster ville att Per-Olof Ahl – som snart kallades ”Kapp-Ahl” – skulle vräkas. I stället köpte Ahl hela fastigheten. De missnöjda hyresgästerna fick följaktligen sin antagonist som hyresvärd.
Bråket om Kapp-Ahl kunde följas i spalterna. Arbetet rapporterade den 8 oktober 1954:
”Kapp-Ahls första dag som fastighetsägare började med ett protestmöte från hyresgästernas sida. Man sammanträdde i källaren i den nu riksbekanta fastigheten vid Omvägen och protesterade mot Ahl och hans kappor.
Man klagade bl. a. på att det var omöjligt på grund av Ahls kappköer att komma in i fastigheten, att trappuppgångar och källarutrymmen förvandlats till kaffe- och lunchrum, där Ahls kunder styrkte sig i väntan på att bli expedierade.”
Bäst sammanfattades konflikten i en rubrik i Svenska Dagbladet torsdagen den 7 oktober 1954: Hyresgästerna gnällde Kapp-Ahl köpte huset.
Bild: Hjörnearkivet

Monark - cyklar, motorsågar och fläktar


Fotografiet togs i samband med ett reportage från AB Cykelfabriken Monark i Varberg i januari 1958. Detta år firade Varbergs industriella stolthet ett halvsekel. 1908 hade Birger Svensson startat ”Svenska cykeldepoten”. Då hade han åtta anställda. Vi femtioårsjubileet 1958 hade Monark över 3 000 anställda i Sverige och Sydamerika.
Stora helsidesannonser syntes i många tidningar jubileumsåret 1958. Monark framhåller att man är ledande ”både i Norden och i Sydamerika”, att en ny Monarkcykel tillverkas var trettionde sekund och Monark tillverkar mycket mer än Monarkcyklar, bland annat motorsågen Monark-Stil och Monarkfläkten ”för värme och friskluft”.
Bild: TT

Redarkungens återkomst

I juni 1959 talade alla i Uddevalla om skeppsredare Gustaf Thordéns återkomst. Han var stadens mest kända gestalt, en stor sponsor av fotbollslaget Oddevold och grundare av Uddevallavarvet som med bokstavligen amerikanska metoder (amerikansk utrustning monterades ner och fraktades till Uddevalla) gjort Uddevallavarvet till Bohusläns största arbetsplats. Ambitionerna var enorma. Serieproduktion av supertankers planerades. Men 1958 kom Uddevallavarvet på obestånd och Thordén fick kliva av.
Men vid sjösättningen av den drygt 220 meter långa ”Trinity Shipper” dök han plötsligt upp igen och mottog blomsterkvastar och skakade hand med knotiga gamla varvsarbetare. Alla förnekade ihärdigt att Thordén skulle återta ledningen av varvet. Men DN beskriver en sjösättning som sjöd av rykten. DN:s medarbetare tycktes ha ryckts med att entusiasmen.
”Långt om länge kom han så, varvsarbetarnas Gustaf, vars popularitet inte låter sig rubbas av någon eller något. Han var klädd i elegant ljus gabardinkostym av ungdomligt snitt, bar en vit gardenia i knapphålet och en praktfull solbränna över ansiktet som log och skrattade i ett åt gamla bekanta i overall och skyddshjälm. Fru Clary verkade något mera reserverad. Men vem gör inte det bredvid Gustaf Thordén?
--- Efter sjösättningen gick Gustaf Thordén omkring och skakade hand med så många arbetare han i en hast kände igen, vilket var åtskilliga. När han klev ned på trappan från podiet möttes han av spontana applåder och de äldsta vännerna trängde sig fram för att dunka i ryggen.
Bild: Göteborgs Stadsmuseum

3 000 felfria byxor


3 000 ”felfria” byxor säljs för tre kronor per par i en av de små bazarbutikerna på Kungstorget. Den unge mannen, som iförd halmhatt och fluga poserar under den braskande skyltarna, kan antas vara butiksägaren Varelius Hansson. Han har gott affärssinne. Den lilla bazarbutiken är snart för liten. Snart kunde han expandera till en butik vid Grönsakstorget. På 1950-talet var Valerius Hansson Göteborgs största klädhandlare, med cirka 300 anställda. Det bör alltså ha varit god efterfrågan på de felfria byxorna.

”Västkusten förr” – ett samarbete mellan museer och medier

”Västkusten förr” är ett stort samarbetsprojekt som berättar Västkustens historia och historier – från Strömstad till Laholm – med hjälp av fotografier från musei- och pressarkiven. Tyngdpunkten ligger på fotografiskt material från perioden 1870-1970.

I ”Västkusten förr” ingår Stampen Media, Bohusläns museum, Göteborgs stadsmuseum, Hallands länsmuseer, Bokförlaget Max Ström och engagerade privatpersoner.

Resultaten från ”Västkusten förr” presenteras fortlöpande i Stampen Medias tidningar. För projektets senare skede planeras bland annat bokutgivning och museiutställningar.

ANNONS