Mats Johnson: Recension: ”Pissa i motvind” i regi av Lise Akoka och Romane Gueret

Timeo Mahaut är helt fenomenal i rollen som den unge busen Ryan i metafilmen ”Pissa i motvind” menar GP:s filmkritiker Mats Johnson. En debut med intresseväckande tema och övertygande realism hela vägen.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

ANNONS
|

Gränsen mellan fiktion och verklighet suddas ut i Lise Akokas och Romane Guerets långfilmsdebut ”Pissa i motvind”, som är en film om en filminspelning. Den äger rum i den dystra förorten Picasso som ligger i Boulogne-sur-Mer i norra Frankrike.

Den belgiske regissören Gabriel (Johan Hedelbergh) tänker fokusera på fattigdomen och ungdomarnas utsatta situation. Han börjar med att intervjua tänkbara huvudrollsinnehavare och han är på jakt efter värstingar (filmens originaltitel ”Les Pires” betyder ”de värsta”).

Vill manipulera de unga skådespelarna

Jesse, som redan suttit i finkan, passar helt perfekt. Det gör även den betydligt yngre busen Ryan, fenomenalt spelad av Timéo Mahaut, och hans olyckliga storasyster Lily.

ANNONS

Gabriel framstår som en vänligt sinnad medelålders man, men vi förstår snabbt att han har för avsikt att manipulera de unga amatörskådespelarna för att uppnå den realism som han eftersträvar. Det går inledningsvis inte så bra, men när han ska filma ett bråk där förolämpningarna och svordomarna duggar tätt säger han till alla att skita i manuset och istället snacka och uppföra sig som de alltid gör. Då blir det mer realistiskt, och våldsamt, än vad regissören tänkt sig.

Ibland är det svårt att avgöra om det vi ser är filmen i filmen eller själva filmen och om huvudrollsinnehavarna helt enkelt spelar sig själva. Det är liksom meningen, men under alla omständigheter är det smärtsamt att Lily, spelad av Mallory Wanecque, tror på en fortsatt och framgångsrik filmkarriär, kanske rentav flytta till Paris. Oddsen för att det ska inträffa är extremt dåliga.

Mothugg från flera håll

Under inspelningen får Gabriel mothugg från flera håll. Varför gör du inte en dokumentär istället för en spelfilm? frågar en man på ett kafé. Frågan är befogad.

En socialarbetare säger att hon inte vill se ännu en misärskildring, filmen måste visa att det finns förhoppningar och drömmar även i Picasso.

Förmodligen är det då som Gabriel får idén till vad som kommer att bli filmens bästa scen: Ett par hundra brevduvor flyger iväg mot friheten. Det är både vackert och hoppingivande.

ANNONS

LÄS MER:Recension: ”Decision to leave” i regi av Park Chan-wook

LÄS MER:Recension: ”Skogshuggarens saga” i regi av Mikko Myllylahti

LÄS MER:Recension: ”UFO Sweden” i regi av Victor Danell

LÄS MER:Recension: ”Håkan Bråkan” i regi av Ted Kjellsson

LÄS MER:Recension: ”I wanna dance with somebody” i regi av Kasi Lemmons

Titta också på:

”Vägen ut” (Daniel Lind Lagerlöf, 1999)

”Sweet sixteen” (Ken Loach, 2002)

”Fish tank” (Andrea Arnold, 2009)

Missa inga recensioner från GP Kultur

Nu kan du få alla våra filmrecensioner direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Filmrecension. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS