Att Masthuggskajen blev byggarbetsplats stoppar inte Teater Trixter

Trots att Masthuggskajen blivit en enorm byggarbetsplats kämpar Teater Trixter vidare i sin skruttiga lokal vid motorvägen. Oljud som läcker in från gatan har de bara fått skriva in i sina pjäser.
– Nu finns det iallafall en väg utanför huset, säger skådespelaren Sara Ahlberg.

ANNONS
|

Ett helt gäng reser sig upp för att skaka hand. Vi har klivit rätt in i Teater Trixters vårplanering. Just nu spelar de årets första stora produktion, ”Rabbit hole”. Det var dock inte säkert det skulle bli några pjäser alls.

Trixter ligger i det gamla fryshuset på västra Masthuggskajen, ett varmt gult stenhus, omringat av Stenaterminalen, motorväg, Koffen parkeringshus… och så byggarbetsplatsen som i dag är Masthuggskajen.

– Vi har haft besökare som kommit hit och sagt att de inte trodde att vi fanns kvar, säger skådespelaren Sara Ahlberg.

Året började med en ovisshet kring teaterns lokal då ombyggnationen av Masthuggskajen väntas sluka fryshuset. Men inte än. Trixter är kvar och har ett sprillans nytt hyreskontrakt till 2025.

ANNONS

Men hur är det egentligen att driva teater mitt i en byggarbetsplats?

– Nu finns det iallafall en väg utanför huset. För några år sedan kunde man knappt ens komma hit, säger Sara Ahlberg.

– Folk fick gå genom parkeringshuset, tillägger Anna Sefve, producent på Trixter sedan 2017.

”Alla som varit med i Trixter har någon gång flyttat med teatern. Det är klart att det blir något speciellt i varje lokal, men kanske har den här haft sin tid”, säger Sara Ahlberg. Här på bild med Lycke Claesson.
”Alla som varit med i Trixter har någon gång flyttat med teatern. Det är klart att det blir något speciellt i varje lokal, men kanske har den här haft sin tid”, säger Sara Ahlberg. Här på bild med Lycke Claesson. Bild: Sanna Tedeborg

Trixter storsatsar mitt i byggarbetsplats

Trixter har funnits sedan 1990. Ger Olde Monnikhof, konstnärlig ledare, är den enda kvar från starten. Han berättar att teatern tidigare legat i så väl i Renströmska badet som på Esperantoplatsen.

– Det här var en gammal lokal som stod tom med utrustning som vi kunde ta tillvara. Då var det motorväg på båda sidor om huset. Det var ett gigantiskt ljud som hördes in till oss, säger han om teaterrummet.

Lokalen är minst sagt speciell. Liten och trång, med en utmanande planlösning. Allting hörs. Bruset, vinden och byggplatsen på utsidan. Ibland har det skrivits in i pjäserna.

– Ljudet blir liksom en del av teatern, tyvärr, men också som en charm. Det är ju en undergroundscen. När man kommer in här finns det knappt plats att byta om. Allt är framme, ljuden hörs. Det är en del av det pågående livet och arbetet här, säger skådespelaren och dramaturgen Kristin Falksten, som jobbat på Trixter sedan 2020.

ANNONS

Trots den osäkra framtiden för teatern, storsatsar de 2024. Vanligtvis hålls två eller tre föreställningar om året. I år är fyra planerade, vara tre spelas under våren. En av dem ovan nämnda ”Rabbit hole” i regi av Daniel Adolfsson. Han, liksom producenten Charlotte Davidson är nytillkomna till Trixter sedan 2022.

– Det finns en stor respekt för arvet här. Samtidigt stångas man fram med sin vision och ser vad som kan utvecklas. Det är som att gå in i ett rum där tavlorna hängs om varje dag, säger Adolfsson.

Faktaruta: Kulturen på Masthuggskajen

Det har i många år pratats om hur kulturen ska få plats i byggnationen av Masthuggskajen. Politiker som byggherrar framhåller att de gärna ser kultur i området, men hur den ska placeras och exakt vad för kultur som är aktuellt, är ännu oklart.

Det finns det gamla teaterstråket, med start vid Hagateatern och bort till Teater Trixter där bland annat Folkteatern, Masthuggsteatern, med flera ingår. Det finns även det ”horisontella kulturhuset”, ett begrepp som handlar om utvecklingen av kulturella verksamheter på sträckan mellan Järntorget och Masthuggstorget. Filmens hus är en annan uppstickare som inte kommit längre än visionsstadiet. Fastighetsutvecklaren Elof Hanson håller i Filmens hus, och om det blir av placeras det troligtvis på den kommande halvön i älven.

Att många är nya i teaterns arbetsgrupp har lett till nya sätt att hitta besökare. Till flera pjäser bjuds exempelvis publik in till scensamtal och öppna repetitioner. Inför relationsdramat ”Rabbit holes” premiär höll Charlotte Davidson i ett samtal om närhet med två sexologer på teatern.

– Det uppmärksammar också föreställningarna innan de öppnar. En utmaning för frigruppsteater är ju den korta speltiden på bara några veckor. Ofta har de redan hunnit sluta spelas när recensionen kommer, säger hon.

Många vill se kultur på Masthuggskajen

Även om Trixter i nuläget sitter säkert något år till kommer fryshuset att rivas. Att den nya Masthuggskajen ska innehålla kultur är ett önskemål, men ännu ovisst, enligt fastighetsägaren Aspelin Ramm. De köpte byggnaden 2021 och är i samtal med Göteborgs stad om att inkludera marken i detaljplan.

ANNONS

– Vi tycker att det är ett bra ställe i staden och är väldigt sugna på att få till den här lilla platsen också. Det är bara den lilla rutan som inte är planlagd. Sedan ser vi positivt på att ha kultur i området, och vi har god dialog med Trixter. Men hur det blir mer konkret kan vi inte säga just nu. Det är en lång process kvar, säger Manne Aronsson, vd på Aspelin Ramm.

Fryshuset uppfördes från början för förråd, och det är också vad som främst rymmer den i dag, enligt Aronsson. Flera verksamheter har lager i fryshuset, en mc-klubb finns där, och så teatern.

– Det är viktigt att ha med sig att det i dag inte är ett kulturhus. Det är en eftersatt byggnad med läckage från taket. Jag har svårt att se att den går att rädda. Det är heller inte rätt plats för ett förråd, säger Aronsson och tillägger:

– Vi har inte fått en starttid för arbetet med detaljplanen än, först efter det kan vi ta det vidare. Men det finns mycket att ta fasta på, utifrån det arbetet som pågått med Masthuggskajen i tio år, vi startar inte på ett vitt papper.

ANNONS

Även på Älvstranden utveckling AB, fastighetsägaren som hanterar byggplatsen runt om fryshuset, ser projektledaren Abdurrahman Toryalay potential för en teater och andra kulturella verksamheter.

Hos Älvstranden pågår nu arbetet med vilka krav som ska ingå i den så kallade markanvisningen som kommer senare i år. Därefter får byggaktörer och fastighetsutvecklare komma med förslag på vad de kan åstadkomma på platsen.

– Hela poängen är att bygga ett levande gatuplan med olika typer av verksamheter. Vi kommer inte bara att släppa byggrätten hur som helst. Den som utvecklar fastigheten behöver förtydliga vad för kultur som de kan placera i kommande byggnation, säger Toryalay.

Teater Trixter är vana vid att flytta

Det är ett stort pussel att få ihop en byggstart. Om allt går som planerat, kommer Älvstranden att kunna sätta spaden i marken tidigast i slutet av 2025. För Aspelin Ramm tar det längre tid.

Inne på Trixter där det riggas för fullt inför kommande föreställning, är man lugna. Även om den speciella atmosfären just i den här lokalen ligger de flesta nära om hjärtat, är den inte en förutsättning för teaterns arbete.

– Alla som varit med i Trixter har någon gång flyttat med teatern. Det är klart att det blir något speciellt i varje lokal, men kanske har den här haft sin tid. Kulturarbete innebär också att se tomma platser och vad man kan fylla dem med. Så är det även med gentrifiering. Majorna var ingenting först, tills folk kom dit och skapade där. Det är det som kan hända här nu, säger Sara Ahlberg.

ANNONS

LÄS MER:Recension: ”Döden, döden” på Backa teater

LÄS MER:Vi använder våld för att hålla skräcken i schack

LÄS MER:Recension: ”Blås av matchen” på Angereds teater

Fakta: Teater Trixter

Trixter har funnits sedan 1990 och har alltid fokuserat på ett närgånget tilltal och samspel med musik i berättandet. Teatern får stöd av Statens Kulturråd och Göteborgs Kulturnämnd. I dag arbetar sex personer i teaterns konstnärliga styrgrupp. Samtliga är även skådespelare, dramatiker, regissörer, producenter och gör många olika roller för att tillsammans driva teatern framåt. Teatern medverkar även årligen på Fringe festival. Alla Trixters pjäser spelas inte på teatern, ibland visas föreställningar på andra ställen.

Trixters pjäser 2024:

”Cigarrlådan” – På scenen Ögat

Ett samarbete med Ögat där Sara Ahlberg gör alla karaktärer i en pjäs om vad man hinner uppleva under ett liv, där två människoöden vävs samman. Manus: Malin Martinsson. Spelades 16-25 februari.

”Rabbit hole” – På Teater Trixter

En dramakomedi om ett par som varit med om ett trauma, och vad som sedan är värt att kämpa för. Tydliga viljor möter humor och förlust. Enligt regissören en ”modern grekisk tragedi”. Spelas 23 februari - 23 mars. Regi: Daniel Adolfsson. Producent: Charlotte Davidson.

”Koloristen” – På Konstmuseet, Stadsbiblioteket

En performance som inspirerats av konstnären Åke Göranssons liv. Kristin Falksten tolkar göteborgskoloristen och genom hans historia, den passion och kraft som finns i att erövra konstens färg och form. Spelas endast två gånger: 3 april på Konstmuseet, och 14 april på Stadsbiblioteket. Idé och manus: Kristin Falksten. Regi: Svante Grogarn.

”Mommo” – På Teater Trixter

En pjäs som ”talar till alla” enligt regissören. Berättelsen kommer inte göras från a-ö utan det här blir en ”Mommo” speglad utifrån dagens världsläge med ansiktet i telefoner, världskrig, stress och hur människor agerar som kollektiv. Regi: Lycke Claesson

ANNONS