Johan Hansson är vd för Stampen media.
Johan Hansson är vd för Stampen media. Bild: Anders Ylander

100 tjänster försvinner på Stampen media

Hundra tjänster försvinner från Stampen media när företaget tvingas kapa kostnader. Det meddelade vd Johan Hansson under tisdagen. Beskedet kommer efter ett kraftigt tapp på annonsmarknaden.

ANNONS
|

2023 har varit ett tufft år för mediebranschen. Tidigare har bland annat TV4 och Viaplay aviserat sparpaket och under tisdagen meddelade Sveriges Radio att de kommer att behöva spara 200 till 250 miljoner per år. Nu väntas också runt hundra personer varslas på Stampen media som driver ett stort antal tidningar på västkusten, däribland Göteborgs-Posten.

– Det är både tråkigt och tungt. Bakom alla siffror är det kollegor och människor. Man får ha det stora perspektivet, hur jobbigt det än är, och har man varit med i den här branschen i ganska många år har man sett både hög- och lågkonjunktur. Då får man anpassa sig när det blir tuffare tider, säger Johan Hansson, vd på Stampen media.

ANNONS

Kraftigt annonstapp

Det är framför allt ett kraftigt tapp på annonsmarknaden som gör att Stampen nu behöver spara. Under tisdagen publicerade Mediebyråbarometern en rapport för augusti. Medlemmarna i Sveriges mediebyråer hanterar de flesta av landets största annonsörer och i augusti i år backade deras medieinvesteringar med totalt 22,7 procent jämfört med förra året. För dagspress på landsort och i storstad rör det sig om en minskning på 34,5 procent respektive 26,7 procent medan exempelvis tv backade med 30,5 procent.

– Det har fullständigt rasat under senaste kvartalet. De siffror som vi ser just nu har vi inte sett på många år. Ofta är annonsmarknaden tidigt ute, för det första företagen drar in på är marknadsföringen. Så det är klart att när vi ser de här stora tappen kan man ha en viss oro för hur ekonomin kommer att utveckla sig framåt.

Satsar också digitalt

Under tisdagen höll Johan Hansson ett möte för Stampen medias anställda där han meddelade att man nu genomlyser hela organisationen. Han berättade att man kommer att tvingas till besparingar men att man samtidigt måste fortsätta satsa på den digitala produkten.

– Att hitta den balansen är huvudfokuset just nu, säger han och tillägger senare:

ANNONS

– Sen kommer ekonomin att förbättras. Det kommer att bli bättre igen.

Du trycker på det digitala, det är vägen framåt nu?

– Ja, att print kommer att fortsätta falla det vet vi. Då är intäktsbenen vi har att stå på framåt digitala läsarintäkter och digitala annonsintäkter. Då måste vi lägga alla resurser vi kan på att göra den upplevelsen så bra som möjligt. Självklart i kombination med det som är viktigast av allt och det är vårt redaktionella innehåll.

LÄS MER:Annonsintäkterna faller snabbt

LÄS MER:Sveriges Radio behöver spara en kvarts miljard per år

Fakta: Titlar i Stampen Media

Alingsåskuriren

Alingsås Tidning

Bohusläningen

Göteborgs-Posten

Hallands Nyheter

Hallandsposten

Härryda-Posten

Kungsbacka-Posten

Kungälvs-Posten

Lerums Tidning

Mark-Posten

Melleruds Nyheter

Mölndals-Posten

Nya Varbergsposten

Partille Tidning

Strömstads Tidning

St-tidningen

TTELA

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS