DJ Crazy Times har väckt eurodance till liv igen

”Planet of the bass” blev under sommaren en osannolik men oemotståndlig plåga som förde tankarna till 1990-talets Europa. Upphovsmannen Kyle Gordon berättar om hur han, en 30-årig amerikan, hittade eurodancen och reder ut vad som egentligen hände med den försvunna parhästen Biljana Electronica.

ANNONS
|

Det känns på flera håll som att 90-talet är tillbaka. Den svenska kronans kurs och byxornas midjor är lägre än de varit på mycket länge. E-Type är återigen ett namn på mångas läppar. Under sommaren har ett nytt järtecken dykt upp och gjort rejäl rotation på sociala medier – musikvideon till eurodance-parodin ”Planet of the bass”, av DJ Crazy Times och Ms. Biljana Electronica.

Tidlösa och märkligt anonyma vita valv. En kvinna med flätad blond lugg och en kropp som brun-utan-solats överallt förutom runt hakan, som av någon anledning är några tydliga nyanser ljusare än resten av ansiktet. Ett linne där fållarna går i rosa spets och trycket lyder ”when god made man, she was only joking”. Med en fängslande inlevelse mimar hon till en text som inte kan påstås vara korrekt engelska. ”When the rhythm is glad, there is nothing to be sad”. Klippet har idag 120 miljoner visningar, men det är inte alls givet att det ska bli så när det anspråkslöst läggs upp.

ANNONS

Den 28 juli i år har Kyle Gordon 1300 följare på mikrobloggplattformen som i en enklare tid hette Twitter. Han lägger upp klippet där, på Tiktok, och på Instagram. Det börjar spridas som en löpeld.

Det går fem dagar. Ett nytt klipp dyker upp. Biljana Electronica, förgrundskvinnan med flätad blond lugg, är borta. Låten är densamma, men blondinen är utbytt mot en brunett med en bråkdel av föregångarens karisma. Ramaskri. Var är hon? Var är hon!

Ytterligare fyra dagar passerar. Nytt klipp. Ny blondin med, om möjligt, ännu mindre inlevelse.

DJ Crazy Times: ”Blev bortblåst av ’What is love’”

DJ Crazy Times träder fram i slutet av samtliga klipp med rosa hår, exponerad navel och rytmen i blodet. När GP når honom är håret tvättat, naveln ur bild och förmodat täckt. Han sitter framför en typisk rödtegelvägg, den sorten som finns i lägenheterna i New York, och presenterar sig som Kyle Gordon.

– Jag tyckte att det vore roligt att anspela på formatet som många av de ursprungliga grupperna hade – att ha en ursprunglig sångerska som man bara byter ut med olika modeller i musikvideorna, säger han.

Hur lyckades en 30-årig amerikan med sådan fingertoppskänsla pricka ljudet av 90-talets Europa?

– På en släktings Bat Mitzvah, det måste ha varit sent 90-tal, hörde jag ”What is love” för första gången. När man är barn och precis börjat upptäcka musik är det vissa låtar som av någon anledning bryter sig igenom. Jag minns att jag blev bortblåst av hur futuristisk den lät.

ANNONS

Han är sällsynt inlyssnad i genren, och tränar ofta till eurodancelistor.

– Jag tror att amerikaner har en vag känsla för genren. Vi fick ”What is love”, ”Barbie girl” och ”Blue (da ba dee)”. Såg man en film om hackers fanns kanske en eurodance-låt med på soundtracket. Vi kände till att det fanns, men ingen visste vilka ”Captain Hollywood Project” eller ”Toy-Box” var.

Men Kyle Gordon har koll, till och med på namn som ”Toy-Box” som flyger över även de flesta européers huvuden. Med sin goda kännedom ville han gestalta så många dimensioner av eurodancen som möjligt, och regisserade de olika Biljanorna därefter.

– Jag sa till Mara (Biljana Electronica i det andra av de tre klippen) att ”Du är den hetaste supermodellen i hela Lettland. Du skiter i allt, du är så nöjd med dig själv och hur snygg du är att du verkar helt obrydd”.

Kyle Gordon insåg att det var omöjligt att upprepa mästerverket med den första Biljana Electronican, som spelades av skådespelerskan och influencern Audrey Trullinger.

– Mara påpekade när vi spelade in att Audrey var så… stor, otrolig, oefterhärmlig.

Filmades i ”New Yorks Östeuropa”

När klippet med Mara lades upp sades det ha spelats in i Zagreb. I själva verket filmades den på Roosevelt Island, en ö väster om Manhattan med stora lägenhetshus som för ett otränat öga kan se ut som Kroatien.

ANNONS

Men det var snarare en nödlösning än en genomtänkt resa genom New Yorks Östeuropa. De futuristiska vita valven i klippet med Audrey Trullinger är i själva verket Oculus-centret, en galleria och tågstation i ena änden av nya World Trade Center. När det första klippet spelades in blev eurodance-utövarna bortforslade och ombedda att inte komma tillbaka. Kyle Gordon fick tänka om.

– Jag tänkte okej – i stället för att satsa på futuristiska Oculus, varför kör vi inte på olika element som man associerar med genren? Jag kan åka till Roosevelt Island och få det att se ut som Warszawa. Till nästa kan jag åka till Red Hook i Brooklyn, som ser mer industriellt ut.

Fansens fråga: Var är den första Biljanan?

Den uppmärksamme noterar att Kyle Gordon beskrivit samma klipp som både Warszawa, Zagreb och Lettland. Han säger till GP att han i dagarna ska åka till Bukarest för att spela in musikvideon. På Twitter delar han en selfie några dagar senare från en flygplansstol med texten ”flying back from Bratislava!”. Allting känns flyktigt. Östeuropa som Östeuropa. Genre som genre. Brunett som blondin. Kvinnan som egentligen är rösten bakom Ms. Biljana Electronica syns inte alls i klippen, utan är i själva verket en sångerska med det mycket lämpliga namnet Chrissi Poland.

ANNONS

Men kanske spelar inget av det någon roll. Det kvittar om musikvideon, som släpps den 15 augusti, är inspelad i Bratislava, i Bukarest eller i Brooklyn. Att raden ”life, it never dies, women are my favorite guys” nästan blev ”life, it never ends, women are my favorite friends” är irrelevant. Folk vill bara ha svar på en enda fråga – var är Hon med stort H?

Kyle Gordon hörde bönerna. Han packade linnet med rosa spets. Han flög till okänd ort för att spela in en musikvideo som ger fansen allt de vill ha. Hon, den första och överlägset främsta Ms. Biljana Electronica, kvinnan med blond flätad lugg och ett sätt att röra munnen som ingen annan lyckats med på denna sida millennieskiftet, Audrey Trullinger, är tillbaka.

LÄS MER:Får man sälja läsk med låttext?

LÄS MER:Caroline Polachek: Jag skrev inte en gorillalåt åt Elon Musk

LÄS MER:Så har Obamas musiksmak spridit sig till Sverige

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS