Varför så tyst om Nobel-vinet?

Är det verkligen så att det ses som reklam om SVT kommenterar vinvalet? skriver Hans Börjesson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Det är märkligt att titta på Nobelfesten i tv. Alla intresserade av det kulinariska, av mat och menyer får verkligen sitt lystmäte: kocken analyserar förrätt, huvudrätt och dessert både bak och fram, all möjlig information ges kring såser, tillbehör och så vidare. Även av SVT:s ciceroner. Men vinintresserade får inte veta ett dugg om vad glasen innehåller. Provsmakarna ler i tv-rutan men kommenterar inte dryckesinnehållet med ett endaste ord.

Det känns så skevt, vinet ackompanjerar ju maten och ska ju tillsammans med denna utgöra en helhet; på Nobelfesten som i andra sammanhang.

Är det verkligen så att det ses som reklam om SVT kommenterar vinvalet? Eller är det av folkhälsoskäl man inte kommenterar vinerna (varken huvudvinet eller dessertvinet) under Nobelfestligheterna i Stadshuset? Precis samma sak skedde förra året.

ANNONS

Hans Björsson

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS