Insändarskribenten ifrågasätter nyttan med Västlänken.
Insändarskribenten ifrågasätter nyttan med Västlänken. Bild: Stefan Berg

Västlänken är en meningslös omväg

Västlänken förblir en meningslös omväg via Hagakyrkan och ingen har ännu lyckats motivera vad alla tåg har där att göra, skriver Annelie Pernheden i en slutreplik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Slutreplik

20/8 Jo, Västlänken behövs

14/8 Inte okej

7/8 Tumören Göteborg

Ulf Clark är bekymrad över att tågen på säckstationen måste sakta ner till 40 kilometer i timmen vid infart, men förbiser att tågen i Västlänken måste sakta ner till 0 kilometer i timmen TRE gånger – inom promenadavstånd. Detta förlänger restiden för för tåg till Mölndal med fyra minuter och den nya Centralen ger flera minuters längre gångtid för alla som ska till innerstaden.

Säckstationen har tre in- och tre utgående spår och klarar därför tre ankommande och avgående tåg från tre olika banor var femte minut, helt oberoende av varandra. Med Västlänken ska dessa samsas på ett och samma spår per riktning. Var och en får bedöma vad som förefaller mest störningskänsligt.

ANNONS

Någonstans måste tåg vända och då är det lämpligt att de vänder där flest människor ska gå av. Därför har många storstäder säckstationer. Den som tror att genomgångsstationer per automatik ger högre turtäthet kan fundera på om exempelvis X2000 trafikerar Skövde oftare än Göteborg.

Clark tillhör dem som fortfarande tror att säckstationen är flaskhalsen. I själva verket är det de ingående banorna som är fullt utnyttjade. Därför ger Västlänken inte fler tåg, utan att omfattande åtgärder måste till på de kringliggande järnvägarna.

Nya järnvägar till Alingsås och Borås planerades före Västlänken, vilket var motivet för Västlänken. Dessa järnvägar är än i dag inte ens utredda, än mindre finansierade. Västlänken förblir därmed en meningslös omväg via Hagakyrkan och ingen har ännu lyckats motivera vad alla tåg har där att göra.

Slutrepliken är skriven i samarbete med Carina Bulić.

Annelie Pernheden

ANNONS