Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Västlänken är värd att vänta på, men inte ett beslut om Göteborg–Borås och Göteborg–Alingsås, det brådskar för att nyttan med Västlänken ska bli komplett, menar insändarskribenten.
Västlänken är värd att vänta på, men inte ett beslut om Göteborg–Borås och Göteborg–Alingsås, det brådskar för att nyttan med Västlänken ska bli komplett, menar insändarskribenten.

Jo, Västlänken behövs

Västlänken är värd att vänta på, men inte ett beslut om Göteborg–Borås och Göteborg–Alingsås, det brådskar för att nyttan med Västlänken ska bli komplett, skriver Ulf Clark.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

14/8 Inte okej

7/8 Tumören Göteborg

Jo, Annelie Pernheden. Västlänken ger en kortare restid för de flesta och ger fler pendeltåg då nuvarande maxhastighet för tågen in till stationen är 40 kilometer i timman (se Trafikverket, Göteborgs linjebok). Västlänken byggs för 70 kilometer i timman.

Centralstationen är nu en säckbangård; ett avgående tåg kan tvinga ett ankommande tåg ett vänta eller vice versa eftersom de korsar varandras räls då de måste byta spår vid avfärd. Alltså 0 kilometer i timman! Jag har själv varit med om det flertal gånger. Säckbangård är omodernt och opraktiskt. Västlänken med genomgående trafik är modernt och praktiskt.

Det blir två nya spår in till Göteborgs station söderifrån och två nya spår norrifrån som möts, alltså fyra nya spår per station. Detta ger många nya möjligheter. På linjer med ledig kapacitet i dag kan turtätheten öka.

Men för att få störst nytta med Västlänken behöver banan Göteborg–Borås byggas snarast så att fler kan välja tåg från Borås, Landvetter, Mölnlycke och Mölndal.

Och dessutom behövs två nya moderna spår Göteborg–Alingsås snarast så att den ökade kapaciteten som Västlänken bäddar för kommer till full nytta här. Denna bana är nu mycket kraftigt överbelastad på blott två gamla omoderna spår.

En utbyggnad av Göteborg-Alingsås kommer även Lindome, Kungsbacka och Varberg till del, då ett förslag är att en linje genom Västlänken är Alingsås-Kungsbacka. Så fler tåg till Alingsås ger fler tåg till Kungsbacka. Detta är en poäng med Västlänken.

Alltså; Västlänken är värd att vänta på, men inte ett beslut om Göteborg–Borås och Göteborg–Alingsås, det brådskar för att nyttan med Västlänken ska bli komplett.

Ulf Clark