Tunneln kan bara hantera spårbunden trafik och därmed blir transportkapaciteten begränsad, skriver insändaren.
Tunneln kan bara hantera spårbunden trafik och därmed blir transportkapaciteten begränsad, skriver insändaren. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Tunneln till Lindholmen – ännu en dikeskörning

Det är anmärkningsvärt att ingen av de kommunala remissinstanserna förordar en bro, skriver Henrik Nordhammar.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Trafikkontoret har gjort en omfattande utredning om möjliga alternativ för den så kallade Lindholmsförbindelsen. Man rekommenderar att trafiknämnden i februari väljer en tunnellösning. Kort restid verkar ha varit den styrande parametern för detta förslag men man utreder inte de kvaliteter som en brolösning ger. En bro kan även härbärgera gång- och cykeltrafik, bussar samt utgöra en viktig förbindelse för utryckningsfordon.

Tunneln kan bara hantera spårbunden trafik och därmed blir transportkapaciteten begränsad. En bro skulle ge avsevärt större möjligheter för direkta bussförbindelser mellan olika delar av staden. Investeringskostnaden per personkilometer minskar därmed och även restiden kan i vissa fall reduceras med färre byten.

ANNONS

Utredningen uppger att kostnadsuppskattningen för bro och tunnelalternativen bägge ligger i häradet 4–5 miljarder kronor, med en varians som kan betraktas som felräkningspengar i detta tidiga skede.

Politiker i trafiknämnden – än finns tid till eftertanke och förnyad analys.

Argumentet mot en öppningsbar bro är att restiden ökar med upp till åtta minuter vid en broöppning. Detta är en olägenhet – som stadens ledning utan vidare accepterade för den låga Hisingsbron.

Nyttan med möjlighet till gång- och cykeltrafik avfärdas med att en planerad gång- och cykelbro mellan Packhuskajen och Hisingen är mer attraktiv. Denna ligger dock långt bort från Lindholmsförbindelsen och är inget alternativ. Här anas gamla politiska önskedrömmar men en bro där är omotiverad med tanke på Älvsnabben och närheten till Hisingsbron, två öppningsbara broar på en kort sträcka utgör en risk för sjöfarten. Lägg ner det alternativet och satsa hellre pengarna på Lindholmsförbindelsen.

Det är anmärkningsvärt att ingen av de kommunala remissinstanserna har insett nyttan med broalternativet och förordar en bro. När man läser listan på remissinstanser så kan man dock ana varför. Till exempel saknas Räddningstjänsten som ju har varit kritiska till Västlänken.

Politiker i trafiknämnden – än finns tid till eftertanke och förnyad analys. Låt inte detta i grunden viktiga infrastrukturprojekt bli ytterligare en dikeskörning.

Henrik Nordhammar, skeppsbyggare

ANNONS

LÄS MER:Tunnel ska binda ihop Lindholmen och Stigberget

ANNONS