Trafikkontoret har utrett Lindholmsförbindelsens utformning.
Trafikkontoret har utrett Lindholmsförbindelsens utformning. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Tunnel ska binda ihop Lindholmen och Stigberget

Den nya älvförbindelsen mellan Stigberget och Lindholmen kommer att bli en tunnel. Det är i alla fall rekommendationen från trafikkontoret, som har utrett frågan.

ANNONS
|

Trafiknämnden fick under torsdagen en dragning av tjänstemännen på trafikkontoret om vilket av tre alternativ som är bäst när förbindelsen mellan Stigberget och Lindholmen ska byggas. Alternativen har varit lågbro, högbro eller tunnel.

LÄS MER:Här vill staden bygga gång- och cykelbron över älven

Efter att ha genomfört en omfattande remissrunda och sammanställt all tillgänglig information landar trafikkontoret nu i att tunnelalternativet är att föredra. Av 19 tillfrågade bolag och förvaltningar är det 12 som förordade tunnelalternativet. Sju valde att inte ha en synpunkt i frågan och ingen föredrog broarna. Däremot fanns det andra intressenter, som cykelorganisationer, som föredrog broalternativet.

Blir dyrare

Lindholmsförbindelsen är en del av programmet Brunnsbo-Linné, ett enormt infrastrukturprojekt som innebär att spårvagn ska kunna gå från Linnéplatsen, i tunnel under Masthuggsberget och Göta älv och sedan vidare på Hisingssidan till Brunnsbo. Allteftersom projektet utretts närmare har det också fördyrats. I dagsläget är bedömning att hela projektet kommer att kosta 6,03 miljarder. Det är en ökad kostnad jämfört med de 5,11 miljarder som tidigare kommunicerats.

ANNONS

– Vi ser att framför allt Lindholmsförbindelsen var underskattad i summorna från Sverigeförhandlingen. När vi gick igenom alla delar såg vi att det var större kostnader, säger Ma-Lou Wihlborg, projektledare på trafikkontoret.

Överbliven linbanemiljard

Förhoppningen är att få ekonomin att gå ihop genom att föra över en dryg miljard som ligger outnyttjad i Sverigeförhandlingen från den avbrutna linbanan. Men innan det blir verklighet måste även staten säga sitt. Det beskedet hoppas trafikkontoret kommer i början av 2021.

LÄS MER:Linbanemiljard kan gå till stadens största satsning någonsin

– Det innebär i så fall att vi klarar finansieringen och projektet, säger Ma-Lou Wihlborg.

Trafikkontoret kommer i februari 2021 föreslå att trafiknämnden beslutar att förorda tunnelalternativet. Frågan måste sedan också upp i kommunfullmäktige. Ambitionen är att hela sträckan Linné-Brunnsbo ska vara färdigbyggd 2035 eller 2036.

En fråga som trafikkontoret också måste hantera är Stena Lines Danmarksterminal. Tunnelbygget kommer att påverka sjöfarten under byggtid och tunneln kommer också landa på den markremsa som idag är uppställningsplats för fordon.

– Vår bedömning är att det är fullt möjligt att Stena Line fortsatt kan bedriva sin verksamhet medan vi gör det här bergpåslaget, säger Ma-Lou Wihlborg.

LÄS MER:Så blir restiderna med nya förbindelsen över älven

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS