Fler må använda sig av digitala banktjänster men ändå är det kö till banken, menar skribenten.
Fler må använda sig av digitala banktjänster men ändå är det kö till banken, menar skribenten. Bild: Erik Johansen

Storbankerna borde öppna fler kontor lite här och var

Det är kundernas kapital som bankerna lever på och deras service är på gränsen till obefintlig, skriver Jan Marberg.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Alla de stora bankerna lägger ner sina kontor och hänvisar till sina tjänster på internet. Men ibland uppstår det frågor som man vill ha hjälp med på ett fysiskt kontor, där man kan få tala med någon.

Bankerna säger att nedläggningarna beror på att kunderna använder internet för de flesta av sina bankärenden. Ändå är det kö på banken och man får ofta vänta i 30-40 minuter och längre för att få hjälp. Kanske för att det bara finns ett bankkontor i orten där man bor.

Nu i oktober lägger Nordea ner sitt kontor i Partille. SEB:s kontor lades ner redan för ett par, tre år sedan. Handelsbanken tror jag har ett öppet kontor i Sävedalen och ett i Lerum. Kanske dags att byta till den banken. I Partille bor det ändå runt 40 000 invånare.

ANNONS

De fyra största bankerna har vinster på flera miljarder varje kvartal. Bankerna göder sig själva på kundernas bekostnad. Vi däremot verkar inte vara så viktiga och värda att bemötas på ett av bankens kontor.

Storbankerna borde öppna några fler kontor lite här och var. Det har de råd med. Det är kundernas kapital som bankerna lever på och deras service är på gränsen till obefintlig.

Jan Marberg

LÄS MER:Här är de viktigaste konsumentfrågorna under 2023

LÄS MER:Så blev internet hotet mot demokratin

LÄS MER:Jobbslakt efter sammanslagning av storbanker

ANNONS