I en ledare skriver Peter Hjörne att Bromma flygplats ska vara kvar för affärsresenärernas skull (30/5). Inte förvånande tycker den politiska högern samma sak men med tillägget att Arlanda först måste byggas ut innan en nedläggning.
Men både Peter Hjörne och de politiska partierna glömmer vårt tids ödesfråga. Fossilflyget med enorma koldioxidutsläpp har stor påverkan i ett allt varmare klimat. Arlanda har redan nu kapaciteten att ta emot ett minskat flygande i hemarbetets tid och om vi slutar flyga mellan de tre storstäderna.
Frankrike börjar snart förbjuda kortdistansflygningar inom landet. Sverige måste göra detsamma. Ännu en tågoperatör har börjat köra Göteborg-Stockholm. På tåget kan man arbeta, ingen tidsspillan som med flyget. Göteborg-Landvetter har ingen spårbunden trafik. Här dominerar avgasbilarna. Ännu ett argument mot flyget.
Utredningen om Brommas framtid som regeringen tillsatt ska komma redan i augusti. För våra barns framtid måste flyget begränsas. Bromma flygplats må ha varit hela Sveriges flygplats men nu är framtiden att flyget måste ta flera steg tillbaka. För klimatets skull. Nya snabba stambanor och elflyg ligger minst 15 år framåt i tiden. Klimatet kan inte vänta. Lägg ned Bromma flygplats nu!
Örjan
LÄS MER:Riksdagen: Bromma får inte snabbavvecklas
LÄS MER:Hallberg: Flyget ska ställa om – inte in
LÄS MER:Ryanair öppnar linjer från Arlanda - inrikesflyg till Göteborg