Hur kan det komma sig att samtidigt som Göteborg, sannolikt, är landets mest negativa stad mot bilismen är i så hög grad beroende av Volvo lastvagnar, Volvo cars, SKF (som gör kullagren till fordon) samt alla de underleverantörer och konsultbolag som arbetar för företagen?
Frågan aktualiserades nyligen då det diskuterades en eventuell höjning av trängselskatten. Staden river centrala parkeringshus och gör om gatuparkeringar till utvändiga vin- och ölstugor. Gatustädningen sker på ett sätt som kräver att parkeringar inskränks i stället för, som det sker i andra storstäder, att göra det med sugande renhållningsbilar.
Staden har en parkeringskontroll som utvecklats till maximal effekt. Kontrollanterna är experter på att veta var bilisterna har svårast att uppfylla alla krångliga bestämmelser. Visst ger detta kontrollsystem många arbetstillfällen, men det kompenserar inte för alla de förluster som kommer med att många väljer bort stadens centrala delar till förmån för ytterområden och närliggande som är mer bilvänliga orter. Det är förvånande att inte bilindustrin agerar trots allt.
Irriterad flitig besökare på Konstmuseet och Konserthuset
LÄS MER:Nu öppnar sommartorget på Stigbergstorget
LÄS MER:Hundratals p-platser försvinner när Majorna får ny cykelbana
LÄS MER:Målet: 35 procent av göteborgarna ska cykla eller gå