Parkeringsplatserna på Stigbergstorget har tagits bort och lämnar plats för uteserveringar och sittplatser under sommaren. Arkivbild.
Parkeringsplatserna på Stigbergstorget har tagits bort och lämnar plats för uteserveringar och sittplatser under sommaren. Arkivbild. Bild: Anders Ylander

Göteborg tjänar på bilindustrin men motverkar bilism

Det är förvånande att inte bilindustrin agerar trots allt, skriver signaturen Irriterad besökare.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Hur kan det komma sig att samtidigt som Göteborg, sannolikt, är landets mest negativa stad mot bilismen är i så hög grad beroende av Volvo lastvagnar, Volvo cars, SKF (som gör kullagren till fordon) samt alla de underleverantörer och konsultbolag som arbetar för företagen?

Frågan aktualiserades nyligen då det diskuterades en eventuell höjning av trängselskatten. Staden river centrala parkeringshus och gör om gatuparkeringar till utvändiga vin- och ölstugor. Gatustädningen sker på ett sätt som kräver att parkeringar inskränks i stället för, som det sker i andra storstäder, att göra det med sugande renhållningsbilar.

Staden har en parkeringskontroll som utvecklats till maximal effekt. Kontrollanterna är experter på att veta var bilisterna har svårast att uppfylla alla krångliga bestämmelser. Visst ger detta kontrollsystem många arbetstillfällen, men det kompenserar inte för alla de förluster som kommer med att många väljer bort stadens centrala delar till förmån för ytterområden och närliggande som är mer bilvänliga orter. Det är förvånande att inte bilindustrin agerar trots allt.

ANNONS

Irriterad flitig besökare på Konstmuseet och Konserthuset

LÄS MER:Nu öppnar sommartorget på Stigbergstorget

LÄS MER:Hundratals p-platser försvinner när Majorna får ny cykelbana

LÄS MER:Målet: 35 procent av göteborgarna ska cykla eller gå

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS