Trafikverket borde inse att Flixtrain inte klarar av krav på anständig kundservice, skriver Monica Sandberg.
Trafikverket borde inse att Flixtrain inte klarar av krav på anständig kundservice, skriver Monica Sandberg. Bild: Stefan Bennhage

Flixtrain klarar inte av att ta hand om sina kunder

Att biljetterna är billiga gör att Allmänna reklamationsnämnden sällan tar upp Flixtrain-reklamationer, skriver Monica Sandberg.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Efter att ha åkt med Flixtrain ett antal gånger mellan Stockholm och Göteborg måste jag uttrycka min förvåning över att ett bolag som så nonchalerar sin kundservice tillåts trafikera i Sverige. Ingen chans att via hemsidan eller appen få kontakt då man dagen innan vill fråga om tåget alls går, vilket det inte gjorde på morgonavgången.

En annan dag gick faktiskt tåget men bara med en toalett och ingen värme i vagnen där jag satt. En tredje resa: Ingen toalett alls på tåget utan kisspaus först i Hallsberg, sedan Skövde varefter stopp på grund av att en bromsslang lossnat. Lokföraren och konduktören var väldigt duktiga, de fick felet fixat utan annan hjälp, men vi blev en dryg timme sena till Göteborg, på en tretimmarsresa.

ANNONS

Att biljetterna är billiga gör att Allmänna reklamationsnämnden sällan tar upp Flixtrain-reklamationer eftersom man bara tar upp ärenden över 500 kronor. Men det oaktat borde Trafikverket inse att detta tyska bolag inte klarar svenska krav på anständig kundservice.

Allt strul med platsreservationer och svårigheten att göra en reklamation lämnar jag till en annan gång.

Monica Sandberg

LÄS MER:Ont om tågbiljetter mellan Göteborg och Stockholm under påsk

LÄS MER:Flixtrains tåg mellan Stockholm och Göteborg ställs in

LÄS MER:Flixtrains passagerare blev fast i Göteborg

ANNONS