Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Det är på asfalten du ska cykla, förtydligar trafikkontoret. Bild: Kristin Lidell

Därför bygger vi cykelfartsgator i Göteborg

För att bibehålla Karl Johansgatans karaktär och ändå förbättra för cykeltrafiken bygger vi istället om gatan till vad vi kallar cykelfartsgata, svarar trafikplaneraren Malin Månsson i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

25/5 Varför gatsten och inte asfalt?

Cykelbanor saknas på den mellersta delen av den långa Karl Johansgatan genom Majorna, på en sträcka av cirka 600 meter mellan tvärgatorna Kustgatan och Såggatan. Denna sträcka, förbi bland annat Chapmans torg och Karl Johans kyrka, har varit en saknad länk i stadens cykelnät och därför bygger nu trafikkontoret om gatan så att den ska bli tryggare och säkrare att cykla på.

För att förbättra framkomligheten för cykel hade separata cykelbanor varit att föredra. Utrymmet räcker dock inte till för detta, även om den längsgående parkeringen och lastplatserna hade tagits bort. Detta hade dessutom försämrat förutsättningarna för den småskaliga affärsverksamheten längs gatan.

För att bibehålla Karl Johansgatans karaktär och ändå förbättra för cykeltrafiken bygger vi istället om gatan till vad vi kallar cykelfartsgata. Sådana finns redan på bland andra Mariagatan, Redbergsvägen, Västra och Östra Hamngatan. På en cykelfartsgata har körfältet asfalt i mitten (bredd: 1,6 meter) och ”band” av smågatsten på sidorna. Det är på asfalten du ska cykla. Smågatstenen ska förtydliga var du inte ska cykla samtidigt som den ska bidra till att hålla ner bilisternas hastighet och visa att de inte ska köra om cyklister på denna sträcka. På så sätt skapas en tydligare och säkrare trafikmiljö för framförallt cyklister.

Utformningen med smågatsten ska också bidra till en trevligare stadsmiljö längs en sträcka av Karl Johansgatan som har tydlig stadskaraktär med flera verksamheter.

Malin Månsson, trafikplanerare, trafikkontoret Göteborgs Stad

LÄS MER: Hon gör tummen ner för cykelfartsgator