Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Eva Norlin Bagge underkänner trafikkontorets satsning på cykelfartsgata.

Hon gör tummen ned för cykelfartsgator

På Västra Hamngatan ska bilisterna anpassa sig till cyklisterna. – En tjusig vision utan verklighetsförankring, säger cyklisten Eva Norlin Bagge, som känner sig rädd när hon cyklar där.

Det är inte helt tydligt. Inga skyltar berättar att Västra Hamngatan är en så kallad cykelfartsgata, den första av flera planerade. Nästa som ska omvandlas är Östra Hamngatan, något som upprör Eva Norlin Bagge. I en insändare till GP som publicerades på tisdagen kallar hon Trafikkontorets lösning för "design i kalkonklass".

– Lösningen är kass, förkastlig, helt fel. Som cyklist hamnar man inklämd mellan tung trafik utan någonstans att ta vägen. Det är en otäck känsla. Stressad och pressad frestas man att kasta sig upp på trottoaren, som ju är väldigt bred. Men trottoarcyklare gillar ingen, säger hon när GP träffar henne vid Ströms hörna.

Eva Norlin Bagge cyklar längs Västra Hamngatan dagligen och berättar att det är värst på morgonen.

– Någon har haft en tjusig vision och föreställt sig att man ska cykla mitt i gatan som någon slags prinsessa. Men den visionen passar inte in i verkligheten. Trafiken styrs av vaggande lastbilar.

Cyklisten Erwin Spijker, som är van vid Amsterdams cykelförhållanden, är inne på samma spår.

– Det hade varit bättre med cykelbanor. Här är bilisterna fortfarande kings of the road, de är inte vana vid cyklister, säger han.

Blandad trafik

En annan cyklist som passerar är Ashkan Fivrim. Han gillar idén att blanda bilister och cyklister.

– Jag trängs hellre med bilar än med barnvagnar och folk som pratar i mobiltelefon. Men jag tycker inte riktigt att det framgår att det är en cykelfartsgata, ofta tutar bilisterna på mig. Det borde skyltas tydligare.

Men i och med att cykelfartsgata inte är ett juridiskt begrepp finns det inga skyltar från Transportstyrelsen att tillgå. Och på trafikkontoret har man inte fått några indikationer på att cyklisterna är missnöjda.

– Cykelfartsgatan har fungerat väldigt, väldigt bra. Utvärderingar har visat att alla är nöjda. I annat fall hade vi omvärderat, säger Eva Eriksson, marknadskoordinator på trafikkontoret.

Eva Norlin Bagge är av en annan mening. Hon har ett tydligt budskap till trafikkontoret.

– Tänk om! Tänk utanför lådan! Såga ner några träd och bygg en cykelbana! Nu får jag väl några som var trädkramare på 70-talet emot mig. Men detta handlar inte om att jag ogillar träd, de är vackra, men tiderna förändras, säger Eva Norlin Bagge innan hon cyklar vidare.

Fakta: Cykelfartsgata
Cykelfartsgatan är en blandtrafikgata där cyklister och bilister har samma framkomlighet.

Syftet är också att skapa en miljö där cyklisterna upplever en högre trygghet i trafiken tack vare en tydlig ordning på gatan.

Källa: Trafikkontoret

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.