Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bygg tunnel och pelarbana för stadsbanelinjer

För att få full effekt av stadsbanekonceptet måste en lösning med planskilda stadsbanor i centrum få högsta prioritet, skriver Thomas Attnäs.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Ge högsta prioritet att lösa upp trafikproppen Drottningtorget/Brunnsparken genom att bygga en stadsbanetunnel under centrum för linjen Angered-Frölunda och en pelarbana i centrum för linjen Länsmansgården–Mölndal.

I kollektivtrafikförslaget Målbild Koll2035 presenteras ett nytt spårvägskoncept: stadsbana. Den ska ge snabbare spårväg genom en innerstadsring och två förortslinjer (Angered–Frölunda respektive Länsmansgården–Mölndal). Det långsiktiga målet med stadsbanan är att den ska vara planskild, framförallt genom egen banvall.

Nu i vår har staden gjort ett förslag till en ny översiktsplan där en lösning till trafikproppen Drottningtorget/Brunnsparken tyvärr saknas. För att få full effekt av stadsbanekonceptet måste en lösning med planskilda stadsbanor i centrum få högsta prioritet.

Linjen Angered–Frölunda: Bygg en tunnel som startar där Angeredsbanan viker av mot Polhemsplatsen. Tunneln går fram till Drottningtorget där en underjordisk hållplats byggs. Den fortsätter under Stora Hamnkanalen, viker av söderut och slutar strax innan den nya spårvagnshållplatsen vid Haga där stadsbanan ansluter till det övriga spårvägsnätet.

Linjen Länsmansgården-Mölndal: Efter Nordstans hållplats bygg ett eget spår för stadsbanan förbi Centralens huvudentré, även där en hållplats. Det ger en bytespunkt med Angered-Frölundabanan och övrig spårväg. Vid Burggrevegatan (Hotel Post) går banan upp på pelare och passerar över Polhemsplatsen/Åkareplatsen, korsar Fattighusån och fortsätter på pelare längs Ullevigatan till Skånegatan där den går ner i markplan vid Nya Ullevi och ansluter till det övriga spårvägsnätet.

Thomas Attnäs