Det är klart att Göteborgs Hamn och Västtrafik hellre vill ha en tunnel, men deras synpunkter får inte utgöra veto, skriver insändaren.
Det är klart att Göteborgs Hamn och Västtrafik hellre vill ha en tunnel, men deras synpunkter får inte utgöra veto, skriver insändaren. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Bro vid Stigberget bättre än tunnel

Var har vi stadsarkitekten, den hängivne cyklisten, vars huvuduppgift är att slå vakt om estetiken i stadsbilden?, skriver Hans Cedermark i en slutreplik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS

Slutreplik

20/1 Varför bygga dyra tunnlar?

16/1 Bygg en tunnel under Stigberget

10/1 Bygg två broar istället för en tunnel

”Tillräckligt med resurser skulle ge oss i stort sett obegränsade möjligheter”, sa den dåvarande generaldirektören på Vägverket i en broschyr från 80-talet. Det väckte en viss munterhet. Med en travesti skulle man kunna säga att det som präglar trafikplaneringen i Göteborg numera snarare är att otillräckligt med resurser ger begränsade möjligheter. Nu gäller det att använda resurserna klokt.

Sylwan/Andreasson hävdar att det går att ansluta spårvagnstrafik från en tunnel under älven till Första Långgatan. Det går, men blir dyrt. En 425 meter lång bergtunnel under Masthuggskyrkan och Johanneskyrkan från nivån -14 meter till +4 meter ger en tilläggskostnad på flera hundra miljoner. Jämför med en enkel sväng vid Stigbergstorget, om man bygger en bro som landar på Bangatans nivå, som Nordhammar föreslår. Dessutom kan Bangatan breddas så att man får egen banvall för spårvägen – då blir tunneln till Linnéplatsen både kortare och billigare.

ANNONS

Sylwan/Andreassons förslag till gång- och cykeltrafiksskyttel i tunnel övertygar också om att det är en bro som behövs. Skytteln är ett påhitt utan verklighetsförankring för att försvara tunnelförslaget. En bro vid Stigberget ligger mitt emellan Älvsborgsbron och ny gång- och cykelbro vid Packhuskajen/Stenpiren. Den får ett stort upptagningsområde på båda sidor älven.

Det är väl känt att människan i trafiken hellre vistas ovan mark än under. Bron blir också ett attraktivt promenadstråk och ett inslag i stadsbilden med betydande skönhetsvärden. Var har vi stadsarkitekten, den hängivne cyklisten, vars huvuduppgift är att slå vakt om estetiken i stadsbilden?

Det är klart att Göteborgs Hamn och Västtrafik hellre vill ha en tunnel, men deras synpunkter får inte utgöra veto. Tunnelförslaget löser dessutom bara en del av problemet och Stenas avtal med staden går ut 2035. Det är stadsbyggnadskontorets och byggnadsnämndens uppgift att se till att stadsbyggandet inte suboptimeras. Det måste präglas av kvaliteter och helhetssyn.

Hans Cedermark, trafikplanerare

LÄS MER:Tunnel ska binda ihop Lindholmen och Stigberget

LÄS MER:Här vill staden bygga gång- och cykelbron över älven

ANNONS