Mitt i den pågående pandemin lämnar Stena Line beskedet att byggnationen av deras två nya färjor har påbörjats i Kina.
Mitt i den pågående pandemin lämnar Stena Line beskedet att byggnationen av deras två nya färjor har påbörjats i Kina. Bild: Mild Design/Stena

Stena Line bygger superfärjor i coronakrisen

I veckan påbörjades byggnationen av Stena Lines två ”nya superfärjor” på varvet i kinesiska Weihai – mitt i den pågående pandemin.
– Det här är den nya generationens fartyg, säger Erik Lewenhaupt, pressansvarig på Stena Line.

ANNONS
|

Tidigare i år sjösattes Stena Lines miljardbyggen Stena Estrid och Stena Edda på Irländska sjön. Systerfartyget Stena Embla förväntas gå i trafik mellan Belfast och Liverpool i början av nästa år.

Färjorna är tre av fem i serien E-flexer som tillverkas för Stena Line i kinesiska Weihai. Och i veckan påbörjades tillverkningen av seriens två sista, och största, fartyg.

– Vi är väldigt glada att kunna offentliggöra att bygget har satt igång enligt plan trots det senaste halvårets turbulens, säger Erik Lewenhaupt på Stena Line.

LÄS MER:Stenas miljardbygge lämnar dockan för första gången

LÄS MER:Stenas nya miljardbygge flyter – första provturen genomförd

Flexibilitet och hållbarhet

E-flexer är ett fartygskoncept som betonar flexibilitet och hållbarhet, där bränsleförbrukningen är 25 procent lägre. Själva färjetypen är ropax (roll-on/roll-off passenger vessel), alltså bilfärja.

ANNONS

De två nya fartygen är än så länge namnlösa, men kallas för ”nya superfärjor”. De är både större och mer energieffektiva än de tre tidigare fartygen i serien, och är bland annat konstruerade för att kunna ta mer gods.

Nya superfärjorna blir större och mer energieffektiva än de tre tidigare fartygen i samma serie.
Nya superfärjorna blir större och mer energieffektiva än de tre tidigare fartygen i samma serie. Bild: Mild Design/Stena

Totalt får de större fartygen dubbelt så många hytter och bäddar, 30 procent ökad passagerarkapacitet och ytterligare 15 procent större lastkapacitet.

”Nya generationens fartyg”

I Göteborgsmått kan de nya fartygen jämföras med Tysklandsfärjorna, även om de är konstruerade på olika sätt.

De två förlängda fartygen beräknas levereras under 2022.

– Det här är den nya generationens fartyg som är byggda på vår snart femtioåriga erfarenhet, säger Erik Lewenhaupt.

När färjorna kommer att gå i trafik, eller vilka rutter de kommer att trafikera, är än så länge oklart.

LÄS MER:Stena gör miljardinvestering i nya färjor

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

ANNONS