Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Stena Estrid testades till havs för att bland annat säkerställa säkerheten och färjans bränsleförbrukning.  Bild: Stena Line
Stena Estrid testades till havs för att bland annat säkerställa säkerheten och färjans bränsleförbrukning. Bild: Stena Line

Stenas nya miljardbygge flyter – första provturen genomförd

Stena Lines nya miljardbygge är efter tre dagars provtur i Gula havet ett steg närmare sin jungfrufärd mot Europa och trafiken på Irländska sjön.

Färjan Stena Estrid gick under tre dagar i oktober ut på sin första seglats, en provtur i Gula havet utanför Kinas kust.

Färjans säkerhet i fokus

Syftet med testturen är att säkerställa att den nya färjan håller kraven vad gäller säkerhet, bränsleeffektivitet, manövrerbarhet, fart samt navigations- och kommunikationsutrustning, skriver det Göteborgsbaserade rederiet i ett pressmeddelande. Att provturen, även kallad "sea trial" sker i Kina följer på att Stena Lines miljardbygge förlagts på det kinesiska skeppsvarvet AVIC i Weihai, vilket GP rapporterat om tidigare.

Den 15 november kommer Stena Estrid lämna Gula Havet för Europa. Bild: Stena Line
Den 15 november kommer Stena Estrid lämna Gula Havet för Europa. Bild: Stena Line

LÄS MER: Stenas miljardbygge lämnar dockan för första gången

– Nu är vi väldigt nära leverans av vårt första kinesiska nybygge. Vi tar nycklarna och kör hem Stena Estrid i mitten av november, en resa som väntas ta en månad ungefär. Från och med januari räknar vi ha färjan i trafik på Irländska sjön, säger Stena Lines operativa chef Peter Arvidsson som också är glad för att alla säkerhetstester och effektivitetstester fallit väl ut.

– Stena Estrid uppfyller alla våra krav och förväntningar.

Estrid, Edda och Embla

Estrid är en av fem i serien E-flexer som tillverkas för Stena Line i Weihai. E-flexer är ett fartygskoncept som betonar flexibilitet och hållbarhet och där bränsleförbrukningen är 25 procent lägre. Själva färjetypen är ropax (roll-on/roll-off passenger vessel), alltså bilfärja.

Även två av de andra beställda färjorna, kallade Stena Edda och Stena Embla kommer att trafikera Irländska sjön. Dessa sätts i bruk mellan Liverpool och Belfast 2020-2021. Stena Line är den dominerande färjeaktören på Irländska sjön med åtta färjor.

Utöver Estrid, Edda och Embla har Stena Line beställt ytterligare två större varianter av fartygstypen E-flexer. Dessa ska levereras 2022.

– Detta är den största investeringen Stena Line gjort sedan 2011. Vi kan inte gå in exakt på hur stor den är men det rör sig om en mångmiljardinvestering. Det gäller såväl fartygen som investeringar i våra hamnar, säger Peter Arvidsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.