Det som sticker ut med den nya modellen har med teknik att göra. Ray-Ban Stories – som den kallas – är utrustad med två kameror, en mikrofon och hörlurar.
Tanken är att de tänkta köparna smidigt ska kunna fota och filma, för att sedan publicera resultatet i sociala medier – helt röststyrt med hjälp av mikrofonen. Detta ska göras i den nya appen Facebook View, som släpps i samband med torsdagens lansering av de smarta glasögonen.
LÄS MER:Svarta män kallades primater av Facebook
”Vi har ett stort ansvar”
Facebook och andra sociala medier har tidigare kritiserats för att man lagrar och säljer användares personuppgifter, något som enligt kritiker äventyrar människors privata integritet. Just denna aspekt har man haft i åtanke redan i designen av de nya solglasögonen, meddelade Facebook när företaget presenterade modellen.
”Som med alla nya produkter, så har vi ett stort ansvar att hjälpa människor känna sig trygga och lugna. Det gäller inte bara de som äger enheterna, utan även människorna runtomkring”, skriver man i ett pressutskick på torsdagen.
LÄS MER:Erik Selins bank läckte om kunderna till Facebook
LED-lampa och strömbrytare ska stärka integritet
Det ska bland annat gå att stänga av kameran och mikrofonen med en strömbrytare, och så fort glasögonbäraren tar en bild så börjar en LED-lampa lysa på bågarna. På så sätt ska förbipasserande kunna se att personen bakom solglasögonen för tillfället fotograferar.
Den som vill lägga vantarna på ett par ”Stories” får punga ut med 299 dollar – motsvarande knappt 2400 kronor. De finns redan nu ute till försäljning online – dock inte i Ray-Bans svenska webbshop.