Polestar bygger nytt stort huvudkontor i Frihamnen

Polestar bygger ett nytt, stort globalt huvudkontor i Frihamnen som öppnar 2028. Samtidigt meddelar bolaget att man vill fördubbla antalet anställda i Göteborg – till ungefär 3 000 på längre sikt.
Göteborg har därmed vunnit en internationell dragkamp om den nya anläggningen.
Beskedet kommer efter nyheterna om förseningar av flaggskeppet Polestar 3 och varsel av 170 tjänstemän i Göteborg.
– Det här betyder att vi får ett permanent hem för vår verksamhet i Göteborg, säger vd Thomas Ingenlath till GP.

ANNONS
|

Polestar bygger ett nytt globalt huvudkontor i Frihamnen i Göteborg, alldeles bredvid Hisingsbron. Det betyder att huvudkontoret samlar dagens sex fastigheter i stan till ett ställe. Ytan för det nya huvudkontoret blir 80 000 kvadratmeter.

Samtidigt vill man dubblera antalet anställda.

– Vi har en långsiktig tillväxtplan och vårt nuvarande huvudkontor, som var en befintlig byggnad i Torslanda, räcker inte till och vi har verksamheter på många ställen i staden. Nu samlar vi företaget på en plats, som kommer att vara väldigt attraktiv för de anställda, säger Thomas Ingenlath till GP.

– Vi har kommit en lång bit sedan vi satt i ett litet kontor i Gårda 2017.

ANNONS

Tittade på flera länder

Det nya huvudkontoret som även inrymmer forskning och utveckling, design och övriga Polestars verksamheter i Göteborg ska stå färdigt 2028, enligt bolaget. Det kommer att kunna rymma de 3 000 anställda i Göteborg man siktar mot att bli.

– Vi kommer inte att vara 3 000 anställda när byggnaden står färdig 2028, utan vi siktar på en gradvis ökning, säger Thomas Ingenlath.

– I den nya byggnaden kommer designcentret utgöra en kärna.

Valet av huvudkontor stod mellan Sverige och flera andra länder, där Göteborg vann dragkampen.

– Vi tittade på andra ställen, bland annat Storbritannien där vi har verksamhet. Men i slutändan var det givet att vi skulle ligga här.

– Vi är ett svenskt och skandinaviskt märke och stolta över det.

Produktionen av Polestar 2 är fortsatt i Kina medan Polestar 3 tillverkas i USA.

Många rycker i ingenjörerna

Att man tittade på andra ställen hade att göra med kompetensförsörjningen – Göteborg är Sveriges industriella centrum och många bolag slåss om samma ingenjörer.

– Det handlade om tillgången på mjukvaruingenjörer bland annat.

För bara några veckor sedan meddelade märket samtidigt att man säger upp personal i Göteborg och man varslade 170 i Göteborg och 330 totalt.

Hur hänger den här satsningen ihop med att ni samtidigt minskar personalen?

ANNONS

– Det ena är en kortsiktig, nödvändig åtgärd som hänger samman med förseningen av Polestar 3 och konjunkturläget där vi måste se över kostnaderna. Det andra handlar om vår långsiktiga tillväxtplan, där vi har starka ägare i ryggen. Vi har en produktportfölj med nya modeller vi kommer att lansera och tillverka.

– Att vi gör förlust nu har varit klart från början, det handlar om en tidshorisont i vår plan där vi kommer att vända detta.

Och finansiellt har ni kapital så ni klarar er framtida finansiering?

– De senaste 18 månaderna har inneburit ett hårt klimat när det gäller att hitta nytt kapital. Men vi har så vi klarar oss under 2023, så vi är inte i någon desperat situation. Och att vi har våra två huvudägare i ryggen innebär att vi som start up-bolag inte behöver hamna i några fällor.

– Vi är också ganska effektiva jämfört med andra start up-bolag. Vi investerar inte i egna fabriker, vi investerar inte i ett stort, fett servicenätverk. Vi har en bra kundvård. Det finns över 100 000 Polestar 2 på vägarna. Vi visar att vi kan leverera med volym och kvalitet.

Polestars vd: Hög kvalitet på byggnad

Thomas Ingenlath betonar att det kommer att bli en byggnad med hög arkitektonisk kvalitet och skandinavisk design, men Polestar kommer inte att äga den själv.

ANNONS

– Det behöver också vara en byggnad med hög hållbarhetsprofil, något vårt märke är starkt förknippat med.

– Byggnaden ligger centralt i staden och vi vill lyfta den arkitektoniska kvaliteten. Det behöver inte vara en flott byggnad som bara är symbolisk för Polestar men inte heller ett anonymt kontor – utan något med kvalitet.

Han betonar att det blir lättare att attrahera personal och lättare för personal att pendla till ett centralt kontor i Göteborgs centrum.

– Det finns fördelar med närheten till Volvo, som till exempel i samarbete med forskning och utveckling. Men som ett märke som håller på att växa upp behöver vi inte ligga så nära Torslanda längre.

Ärendet behandlades på Göteborgs stads exploateringsnämnd vid ett extra inkallat möte för att fatta beslut om markanvisning åt Polestar på fredagsförmiddagen. Politikerna sa då ja. Samtidigt förbereds inom kort ett detaljplanebeslut. Även från stadens sida betonas att det nya huvudkontoret behöver ha hög hållbarhetsprofil och ligger inom zonen med låga utsläpp i staden, Gothenburg Green City Zone.

Rent konkret så har Polestar och Göteborgs stad tecknat en avsiktsförklaring, där staden direktanvisar mark till bolaget.

Vd Thomas Ingenlath vid elbilmärkets nuvarande huvudkontor på fredagen, som man håller på att växa ur.
Vd Thomas Ingenlath vid elbilmärkets nuvarande huvudkontor på fredagen, som man håller på att växa ur. Bild: Paul Wennerholm

Jonas Attenius: Massor av nya jobb rätt in i centrala Göteborg

Såväl Dagens Nyheter som Sveriges Radio har rapporterat i denna och förra veckan om en satsning hos Polestar. Då var uppgiften att det handlade om ett forsknings- och utvecklingscenter, men det handlar alltså om bolagets samlade verksamheter.

ANNONS

– En finare jubileumspresent för vår industristad går knappast att önska sig, säger Jonas Attenius (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Polestar, som ett viktigt företag för Sverige och Göteborg, har med sig massa nya jobb rätt in i centrala Göteborg. Det är klart att det betyder mycket för stadens utveckling. Vi är redan i framkant när det gäller mobilitet. Vi har nu många kluster i regionen, bland annat GoCo som drar till sig kompetens. Vi växte med 9 200 invånare förra året och Stockholm låg på 5 000 och Malmö på 5 000, så Göteborg är jättepopulärt.

Attenius betonar också att det är viktigt steg i Frihamnens utbyggnad.

– Sedan är det ett första viktigt steg i Frihamnen, med den här etableringen intill bron. Sedan har Polestar en öppen miljö med levande bottenplan, det kommer att bli ett öppet, stadsmässigt område.

Han förklarar också att det varit en mycket bred enighet politiskt kring etableringen politiskt, där man bland annat jobbat bra med Moderaterna, med Axel Josefson i spetsen, i frågan. Även statsminister Ulf Kristersson (M) lämnar en skriftlig kommentar i form av ett uttalande.

– Fantastiskt besked för de svenska jobben och den gröna omställningen. Det visar vilket viktigt nav Göteborgsregionen är även för framtidens fordonsindustri.

ANNONS

– Regeringen jobbar hårt för att fler gröna etableringar ska kunna ske i Sverige. Det stärker vår konkurrenskraft och bidrar till en omställning med minskade utsläpp.

Marken för Polestars nya huvudkontor syns i grått med streckade gula linjer på denna översiktsbild.
Marken för Polestars nya huvudkontor syns i grått med streckade gula linjer på denna översiktsbild. Bild: Göteborgs stad

LÄS MER:Polestar tvingas säga upp personal

LÄS MER:Volvo EX90 försenas – produktionen börjar nästa år

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS