Arkivbild på Patagonias ägare Yvon Chouinard, som nu valt att donera företaget för klimatets skull.
Arkivbild på Patagonias ägare Yvon Chouinard, som nu valt att donera företaget för klimatets skull. Bild: Karin Grip / SvD / TT

Patagonias ägare donerar företaget – för klimatets skull

Det välkända klädmärket Patagonia byter ägarskap, meddelar grundaren Yvon Chouinard i ett brev publicerat på företagets hemsida.
Patagonia kommer hädanefter styras av en klimatfond, som enligt Chouinard gör vår planet till företagets ”enda aktieägare.”

ANNONS
|

I ett något ovanligt drag meddelar klädföretaget Patagonia, som tillverkar friluftskläder och friluftsutrustning, att företagets ägarskap flyttas från grundaren Yvon Chouinard till en klimatfond.

”När vi blev vittnen till den globala uppvärmningens omfattning och ekologiska förstörelse, och vårt eget bidrag till det, åtog sig Patagonia att använda företaget för att förändra sättet affärer görs på”, skriver ägaren i sitt brev.

Men trots dess miljömedvetenhet har man inte gjort tillräckligt, menar Chouinard.

”Även om vi gjort vårt bästa för att uppmärksamma klimatkrisen har det inte varit nog. Vi behövde hitta ett sätt att lägga mer pengar på att bekämpa krisen medan vi behöll företagets värderingar intakta”, skriver ägaren.

ANNONS

”Fanns inte några bra alternativ”

Han skriver vidare att man redan övervägt möjligheten att sälja företaget, för att därefter donera vinsten, men att inte heller detta var möjligt då man inte kunde vara säker på att den nya ägaren skulle respektera Patagonias värderingar.

Planeten jorden kommer i stället vara företagets ”enda aktieägare”, skriver Chouinard.

”Sanningen är att det inte finns några bra alternativ. Så, vi skapade vårt eget.”

Enligt honom kommer 100 procent av de röstberättigade aktierna nu flyttas till klimatfonden Patagonia Purpose. Alla icke-röstberättigade aktier kommer i sin tur flyttas till ”Holdfast Collective”, en ideell organisation som kämpar för klimatet. Alla vinster företaget gör kommer på så sätt investeras i ändamål som främjar klimatet.

”Om vi ska ha något hopp om en blomstrande planet – än mindre ett företag – krävs det av oss alla att vi gör vad vi kan med resurserna vi har. Det här är vad vi kan göra”, står det i brevet.

Enligt Washington Post, som också uppmärksammat Patagonias ägarbyte, värderas företaget till drygt 32 miljarder kronor.

LÄS MER:Ikea höjer korvpriset – för första gången sedan 1995

LÄS MER:EU-toppen: ”Blir inget pristak på gas”

ANNONS