Corona-krisen har slagit hårt mot flygindustrin – och ett av bolagen som drabbats är Norwegian. Bolaget har tidigare meddelat att de vidtagit ett antal åtgärder, allt från inställda flyg till omstrukturering av sina lån. På måndagen meddelade Norwegian att fyra av dotterbolagen i Sverige och Danmark har ansökt om konkurs.
– Vi har nästan behövt ställa in alla flygningar, samtidigt som personalkostnader består. Vi har gjort i princip allt vi kan för att reducera kostnader, men situationen gör dessvärre att bolagen med pilot och kabinpersonal i Danmark och Sverige försätts i konkurs, säger vd Jacob Schram på en pressträff.
LÄS MER:Norwegian ansöker om skuldrekonstruktion
LÄS MER:Trafikras för SAS – tappade 60 procent av passagerarna
Överflyttade under 2015
Det handlar om piloter och kabinpersonal som är anställda vid bolagen – dit de flyttades över 2015. När personalen flyttades över till egna bolag fanns konflikter och fackföreningar motsatte sig lösningen.
Nu drabbas de sammanlagt 4 700 anställda i de fyra bolagen, varav runt tusen i Sverige.
– Våra piloter och vår kabinpersonal är kärnan i vår affär och de har gjort ett fantastiskt jobb under många år. Det är hjärtskärande att våra svenska och danska pilot- och kabin-bolag nu är tvingade att ansöka om konkurs. Jag är verkligen ledsen för konsekvenserna det här kommer att ha för våra kollegor, säger Jacob Schram, vd för Norwegian, i ett uttalande
Han lyfter bland annat att man i Norge har permitteringsmöjligheter som gör att staten täcker alla permitteringskostnader under en period. Det finns dessvärre inte i Sverige och Danmark, enligt Schram.
Upprört från fackligt håll
Robert Björkholm, huvudskyddsombud för samtliga piloter i Norwegian är upprörd.
– Vi blir särbehandlade. Sverige är inte intresserat av att hjälpa Norwegian överhuvudtaget i den här krisen. Det är fruktansvärt. Norge hjälper alla flygbolag, inklusive SAS fast de inte har något ägaransvar, säger han.
– Här sitter vi i den värsta krisen sedan andra världskriget och Sverige diskriminerar ett bolag som har så många svenska anställda, fortsätter han.
När krisen förhoppningsvis vänder tänker han aldrig låta sig anställas på svensk arbetsmarknad, och säger sig ha medhåll från många av sina kollegor.
Piloter och kabinpersonal i Norge, Frankrike och Italien berörs inte.
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.
Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!