Krögaren Robert Andersson satsade allt på Más – sedan skapade den stängda Vasabron jätteproblem.
Krögaren Robert Andersson satsade allt på Más – sedan skapade den stängda Vasabron jätteproblem. Bild: Johan Roman

Krog tvingas slå igen efter Vasabro-förseningen

Restaurangen Más står vid konkursens rand och stänger på lördag. Renoveringen av Vasabron som drog över tiden med två år tog knäcken på företaget.
– Jag satsade allt jag hade. Det var inte tanken att öppna i en byggarbetsplats, vilket det blev. Förseningen av Vasabron blev för mycket för oss, säger Robert Andersson.

ANNONS

Robert Andersson är en väldigt besviken företagare i dag. På lördag är det sista dagen för hans restaurangdröm Más på Västra Hamngatan, en peruansk krog med fisk och skaldjur på menyn och dans in i natten.

– Vi har hittat ett koncept som fungerar och en publik som gillar oss, vilket har märkts när vi har haft fullt på helgerna. Men vi har haft väldigt mycket otur och otiming på vägen. Vi nådde inte hela vägen fram, och som vi sagt tidigare så beror det på förseningen av Vasabron, säger Robert Andersson.

LÄS MER:Krogar kring Vasabron hotas av konkurs

LÄS MER:Trafikläget oroar handlare – trots nyöppningen av Vasabron

Han är bara en av alla företagare runt Västra Hamngatan som skickat ut mer eller mindre nödsignaler till Trafikkontor och kommunen efter att ha drabbats av kraftigt försämrad kundtrafik, medan renoveringen av Vasabron drog ut i flera år. Vasabron öppnade till slut i somras – i senaste laget för Más som redan då halkat efter med skatten.

ANNONS

– Det var jättetråkigt. Efter senaste förseningen hamnade vi i rekonstruktion och har haft det jättetufft, säger Robert Andersson.

Kraftigt minskade inkomster

Omsättningen har minskat med 20 till 30 procent sedan bygget tog vid, vilket motsvarar den marginal man vanligtvis lever på i restaurangbranschen, konstaterar han.

Robert Andersson hade planerat sin restaurangöppning så att den skulle ligga i linje med broöppningen. Lokalerna var renoverade och alkoholtillståndet på plats. Sedan kom trafikkontoret med förseningsbesked efter förseningsbesked, år ut och år in.

LÄS MER: Cwejman: Staden har ett ansvar för näringsidkare som kommer i kläm

Och någon hjälp från kommunen eller trafikkontoret har varken han eller de övriga drabbade krögarna kunnat få.

– Vi kontaktade Företagslotsen, och vände oss till en jurist som gjorde en skadeståndsansökan till trafikkontoret. Men de verkar inte vilja hjälpa till. Jag förstår det som att de har krävt ersättning från den första byggentreprenören på bron. Men jag tror inte att vi kommer att kunna få något av detta, och nu är det för sent, säger Robert Andersson.

Vad han hoppas på nu är att komma på fötter igen och att nya intressenter vill gå med för att kunna öppna Más på nytt i framtiden.

Fakta: Turerna kring Vasabron

Den ursprungliga bron började rivas i juni 2017. Arbetet beräknades ta cirka tio månader, men i november samma år stod det klart att bygget inte skulle bli färdigt i tid.

I början av 2018 hävdes avtalet med entreprenören Implenia. I maj presenterades Veidekke som ny entreprenör, och beskedet var att arbetet skulle vara färdigt till februari 2019. Hösten 2018 konstaterade trafikkontoret att arbetet skulle försenas med ytterligare fem månader.

I april 2019 stängdes även Rosenlundsbron av då arbeten inför bygget av Västlänken drog igång på platsen. Båda broarna var stängda fram till att Vasabron öppnades upp för trafik igen den 15 juli.

ANNONS