Kicks säljs till dansk skönhetskedja

Kedjan Kicks får ny utländsk ägare – den nya skönhetsgruppen blir den ledande aktören i norra Europa.

ANNONS
|

Axel Johnson-koncernen som äger kedjan Kicks säljer bolaget till Danmarks ledande skönhetskedja Matas.

Axel Johnson har ägt Kicks i 21 år, och i början av 2023 slogs Kicks och e-handelsbutiken Skincity samman i Kicks Group, som nu övergår i dansk ägo.

Kicks Group har en samlad omsättning på 4,5 miljarder kronor, varav en tredjedel kommer från onlineförsäljning och resterande del från någon av de 230 butikerna.

– När Kicks Group nu blir en del av Matas skapas norra Europas absolut ledande grupp inom skönhet. Det har varit fantastiskt roligt att tillsammans med ledning och medarbetare vara med och utveckla Kicks Group. Jag är övertygad om att den här affären kommer att göra Kicks och Skincitys kunderbjudanden ännu starkare, säger Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson, i en kommentar till försäljningen.

ANNONS

Matas ska fortsätta att utveckla Kicks

Köpesumman är hemlig. Men danska Matas har ekonomiska muskler genom sina 260 butiker i Danmark och på Färöarna och en omsättning på cirka 7 miljarder svenska kronor.

Danska Matas avser att fortsätta utveckla Kicks och Skincity som separata varumärken.

– Kicks Group och Matas är en utmärkt match när det gäller marknader, kommersiell förmåga, positionering av premiumvarumärken, tillväxtambitioner och inte minst en gemensam kultur av utmärkt kunderbjudande och kundbemötande. Jag är verkligen glad att välkomna Kicks Group, säger Gregers Wedell-Wedellsborg, vd för Matas.

Axel Johnson satsar på nya trender

Detta är den andra stora försäljningen inom Axel Johnsongruppen på kort tid. I augusti i fjol sålde man Åhléns, och genom försäljningen av Kicks fortsätter bolaget att minska sin närvaro inom sällanköpshandel till konsument.

– Den här affären speglar den förnyelse och strategiska inriktning som Axel Johnson driver. Vid sidan av vår tyngdpunkt inom mat, genom Axfood och Martin & Servera, så har vi starka plattformar i vår industrigrupp Axel Johnson International och som storägare i Dustin. Därtill har vi stora ambitioner inom strukturellt växande områden kopplade till vår tids stora makrotrender, såsom solenergi, framtidens mat, digitala tjänster och produkter och hälsa, säger Mia Brunell Livfors.

LÄS MER:Axel Johnson-koncernen säljer Åhléns till Ur och Penns ägare

LÄS MER:Handeln pressas när hushållen väntar med köp

LÄS MER:Bianca Ingrosso förbjuds göra smygreklam – kan få betala 750 000 kronor

LÄS MER:Bianca Ingrosso gör ny mångmiljonvinst

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS