Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Den stora näthandeln har skapat högt tryck hos postombuden. Bild: Fredrik Sandberg/TT
Den stora näthandeln har skapat högt tryck hos postombuden. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Julklappar via nätet ökar 56 procent

E-handeln har ökat kraftigt denna jul, när alla försöker undvika butiker och beställa klapparna via nätet. Det har lett till ett högt tryck hos postombuden. Och den totala julhandeln har också ökat – trots corona. Det visar Postnords julundersökning.

Corona har fått fler att e-handla. Visserligen har den digitala handeln ökat under flera år, men under pandemin har ökningen varit kraftigare. Det gäller även julhandeln. Men det är ändå en minoritet som handlar alla sina julklappar på internet. Postnords färska julundersökning, där de tagit hjälp av Kantar Sifo, visar att 25 procent handlat alla sina klappar på nätet.

De totala antalet julklappar har också ökat med 9 procent, trots pandemin, visar undersökningen. Undersökningen, som gjordes fram till onsdag i förra veckan, visar att svenska folket handlat julklappar för 19,4 miljarder kronor jämfört med 17,7 miljarder i fjol.

LÄS MER: Uppmaningen: Ställ in alla mellandagsreor

Nätet dominerar i år

Men till skillnad mot i fjol är en majoritet inhandlade via nätet – 57 procent har köpts via e-handel, mot 40 procent julen 2019. Och svenskarna har handlat klappar via nätet för 11 miljarder kronor, en ökning med 56 procent.

– Under hela året har e-handelns tillväxt varit enorm, men att julklappsköpen på nätet ökar med nästan 60 procent, det överträffar min förväntansbild. Restriktionerna har stramats åt och eftersom julhandeln förknippas med trängsel så har många konsumenter helt enkelt bestämt sig för att köpa alla julklappar online, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord i en kommentar.

LÄS MER: Glest i butikerna under en av årets störa handelshelger

Mycket folk hos ombuden

Den ökande näthandeln har samtidigt gjort att det blivit högt tryck hos ombuden. Samtidigt visar Sifoundersökningen att kundernas genomsnittliga väntetiden är 2-3 minuter hos ombuden för att hämta ut sina paket.

– En ökad e-handel medför såklart en hög volym av paket i såväl våra som andra distributörers flöden. Veckan efter Black Week lämnade vi ut 3,1 miljoner paket hos ombud. Men det verkar som att många upplevt att det gått smidigt att få sina försändelser, kommenterar Carl-Fredrik Teder.

Undersökningen gjordes fram till onsdag 16 december, alltså innan regeringens besked i fredags om än tuffare restriktioner för bland annat butiker.

LÄS MER: Julhandeln redan katastrof för småbutiker

De vanligaste julklapparna – inhandlat i antingen fysisk butik eller digitalt:

1. Kläder och skor

2. Böcker och media

3. Leksaker och barnprodukter

4. Hemelektronik

5. Skönhet och hälsa

Källa: Postnords julklappsundersökning

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.