Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/3

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hon vet hur man lyckas i sociala medier

De allra flesta gör samma fel – börjar i fel ände. Men hur gör då de som lyckas på sociala medier? En som har koll är Linda Hörnfeldt, med mer än 15 års bloggande i bagaget, och som besökte bokmässan för att dela med sig av influencernas hemligheter.

Linda Hörnfeldt är på plats i Göteborg för att föreläsa och prata om sin bok "Yrke: Influencer". Där vi ses på fredagsförmiddagen, i lobbyn strax utanför alla montrar och vimmel, är det betydligt lugnare än inne på mässan

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Igår kväll när jag kom tillbaka till hotellrummet efter mässan drog jag för gardinerna, släckte alla lampor, lade mig under täcket och bara blundade i en halvtimme. Sov inte utan lät hjärnan bara gå ner i varv, säger hon.

"Mina följare är de bästa i världen"

Det är alla människor och intryck som påverkar henne, berättar Linda Hörnfeldt. År 2005 drabbades hon av utmattningsdepression och är väl medveten om hur lätt det är att hamna där igen. Stödet hon fick på internet gjorde vägen tillbaka mycket enklare, säger hon.

– Samtidigt som sociala medier ju är väldigt utmattande – det är ju så otroligt mycket intryck – men mina följare är de bästa i världen, så stöttande och kloka! På så vis har det varit en räddning.

Hörnfeldt började designa webbsidor som 18-åring 1998 "när internet var en bebis". Några år senare började hon blogga och har i dag mellan 8 000 och 10 000 följare i sina olika kanaler. Hon jämför influencers med framgångsrika skådespelare, sportstjärnor eller personer man generellt sett ser upp till.

– Skillnaden är att det i dag är så mycket mer demokratiskt och så mycket mer olika talanger samtidigt som man själv har möjlighet att ta plats i ett sammanhang. Man kan också jämföra influencers med att ha kompisar i sociala medier, för egentligen handlar det ju allra oftast om att hitta människor man tycker om eller relaterar till.

Ett annat vanligt misstag

Hörnfeldt föreläser under bokmässan på temat "Vägen till framgång i sociala medier – så bygger du personligt varumärke som en influencer" och det är också det man kan läsa om i hennes bok. Med den hoppas hon bland annat skifta fokus.

– Många har sitt fokus på att tjäna pengar och få många följare och då har man helt missförstått. Man måste börja med sig själv, med passionen och budskapet i vad man vill säga. Sedan får man bygga tillit hos följare och därefter kommer "business". Väldigt många börjar i fel ände, säger hon.

Ett vanligt misstag är att man tittar för mycket på andra, enligt Hörnfeldt.

– Det finns människor som är kända för ingenting, men det börjar bli ganska mättat. För det första måste du ha något som folk dras till, en "it-faktor". Du måste ha bra tajming, lite tur och samtidigt kunna ta tillvara på möjligheterna som kommer i din väg. Våga fråga din publik vad som funkar också, istället för att satsa hejvilt.

Har ett ansvar mot följarna

År 2016 grundade Hörnfeldt branschorganisationen Influencers of Sweden, bland annat i syfte att lagar och regler om marknadsföring och inkomstskatt tydligare skulle kommuniceras.

– Har du 10 000 följare har du också ett ansvar mot dem att inte blåsa dem på pengar och tid, utan vara en vettig person. Många ser följarna bara som siffror, och det vill jag komma bort ifrån, säger hon.

BILDTEXT: Linda Hörnfeldt ligger bakom boken Yrke: Influencer, en bok som bland annat gett marknadsförare nya insikter, berättar hon. "Småföretagare är väldigt duktiga på att göra business och har fokus på sin produkt eller tjänst och att sälja. Men det är inte alla som är jättetrygga i att bygga varumärke och relation, medan influencers är precis tvärtom. Duktiga på att bygga relation och få följare, men dåliga på att sälja och har kanske heller ingen tydlig affärsmodell, och därför blir det reklam. Den som kan göra båda har ju framgång. Föreläsare eller konsulter eller liknande kan ju lära sig otroligt mycket genom att jobba med personligt varumärke."

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.